ARVISURA I kötet/ Batour
Batour
Uzapani fősámán rovása Kr. e. 4040-4018. (1-22. m.t.é.)
Batour halotti torán Uzapani az előző fősámán minden jócselekedetét és a 22 medvetoros év alatt végzett munkáját elmondotta, mindent, amit Batour Úr városában tett látogatásai alatt megtudott, majd Kanszu kínai tartományban, az Agaba-féle bölcsektől szerzett nagy tudása alapján mindezt lerótta, a vakulástól-látásig tartó Arvisura-éj számára:
Ataisz égi fejedelme, Armogur a Kosztroma városa feletti hegyen felépítette Napistennek, a bölcs Rátennek a kegyhelyét. Ugyanis Ráten, az egyedüli Égi istenség nagyon megharagudott, hogy Ataisz mindentudást kereső népe megfeledkezett az égiek tiszteletéről. Még a Holdanya kérésére sem szüntette meg gyakori lángolását. Hajós fejedelmek jelentették, hogy hetven telehold letelte után a jégmezők határa már messze esik az eddigi útjaiktól. A jégmezők alól kizöldült szárazfóldek tűntek elő és Kosztroma bölcseinek Földanya golyóján újabb fóldrészeket varázsolt elő a Vöröshasú Cethal. Ekkor Armogur elrendelte, hogy tíz fejedelem-fia közül a 7 idősebb maradjon vele Kosztromában, de Suva, Kuszkó és Buda folytassa Amu fóldrész felfedezése után az újabb földterületek keresését.
Bölcs Ráten Bálvány hegyén épített szentélye példája nyomán, a 30. telehold után Buda fejedelem a jégmezők szegélyén elérte a legtermékenyebb síkságot és egy telehold idő alatt megalapította az első lakott települést, Úr városát az elmenekült nép szálláshelyén. Hajóikon mindenféle öthegyről való állatokat hoztak, amelyek a dús legelőkön igen elszaporodtak. '
Buda fejedelem ekkor a visszaküldött hajók parancsnokával, Eridővel azt üzente Armogur öreg fejedelemnek, hogy a Kosztroma feletti Bálvány hegyről küldjön építő köveket kifaragva, hogy Anahyta istenasszonynak Ráten köveiből kegyhelyet emel
155
Ataisz, pusztulás előtt, Kr. e. 5038-5000 között
hessen. A bölcs Ráten parancsára ezen a vidéken csak termékeny fóldek bújnak ki a jégmezők alól. A Bálvány hegyének másik oldalán az Agabák kőfaragó és állatbőr kikészítő törzse, a Tigris folyam másik oldalán pedig Góg hun fejedelem népe élt. A Kosztromával szemközti síkság dombos oldalán épült fel Dorozsma városa, aminek lakói értesültek Buda értékes felfedezéséről. A Góg fejedelmi család tagjai Anina istenasszony hívői voltak. Armogur legidősebb fiának, Magyának azt a parancsot adta, '
hogy mesteremberei vezetésével készüljön fel arra, hogy az Anahyta-Anina közös istenségi kegyhely felavatására hozzák el Magóg leányának, Ildunak hun törzsbeli lovas-seregét.
Buda fejedelem 30 holdtöltéig építette Anahyta istenasszony kegyhelyét, amely az Ataiszi Bálványhegy kifaragott köveinek fényével csillo~ott. Suhan, a felesége azonban édesapjának, Suténak névnapi ünnepén meghalt. Igy Eridő hajósvezér leánya, Mari vállaita két leányának, Arannak és Enéhnek a nevelését.
156
A kétszáznyolcadik holdévben érkezett meg Magya ifjúsági fejedelmi személyiség Magóg leányának, Ildunak 57 lovaslegényével és Góg furmányosaival, hogy két holdtölte alatt Anahyta-Anina istenasszony kegyhelyének építkezésén az utolsó simításokat elvégezzék.
A felavatási ünnepséget akkorra tűzték ki, amikor a jéghegyek aljáról megérkeztek a Nagyvizek. Buda hálaadással fordult az égiek felé. Fején egy kosárban vitte a kegyhely-építés befejező zárókövét Anahyta szobrocskájával. Ekkor megrendült a föld, háborgott a tenger, messzi vulkánok tüze pirosra festette az esti égboltot. Ráten Napistenből óriási tűznyelvek csaptak ki. Élam kőfaragói elfutottak, sokan közülük nem tudtak megszólalni félelmükben. Közben megeredt az eső, és a nagy víz elborította a termőfóldeket és a szennyes hullámok tajtékozva verték Anahyta-Anina istenasszonyok közös kegyhelyének lépcsőzetét. Buda ekkor fennhangon kérte az Égiek segítségét. 3 napi fohászkodás útán fokozatosan elállt az eső. Eridő a visszaérkező hajójával Úr városáig jutott, ahol engedélyezte, hogy az özvegy Buda nagyfejedelem Mari nevű leányát feleségül vegye.
A nagy víz lassan lehúzódott az istenasszonyok kegyhelyétől. Anina-óm kereskedőváros nevét az elsüllyedt Uruk város nevére változtatták, míg az istenasszonyok kegyhelye alatti város felvette Úr városának nevét. Mivel a családjával Úr városában lakó Magya fejedelem a lovai részére nem talált a közelben bőséges legelőt, 576 lovaslegényével és 3 fiával az ataiszi őshaza Tigris folyójához hasonló folyó partján vándorolva megalapította Dabósa és Paripa városát. Az Élam törzsbeli őslakókkal hatvan holdtölte után találkoztak a letelepedés-ünnepségen, amikor Kurd ifjúsági kisfejedelem Aratu hegyi vezér leányát feleségül vette. Ezen az ünnepen Kurddal és a fejedelemfiakkal együtt 480 hun törzsbéli lovas kötött házasságot Uruk városának leányaival.
Mivel Ráten Napisten lángolásai folyton nőttek, a szárazság és betegségek elől a hun lovasok többsége a Nagyhegyen túli síkságra vándorolt. Ott újabb várost alapítottak és azt Magya fejedelem legkisebb fiáról Magyarkának nevezték el. Hunor kelet felé, egy nagy lovas-legelő végén megalapította Hunnor városát, míg Kurd családjával visszaköltözött Dabósa és Paripa városának vidékére. Ha újabb szárazság következett be, Kurd a népével a hegyi törzsek szállásaira költözött.
Hunnor lovasainak vándorlása Ataisz elsüllyedésétől kezdve 250 holdtöltéig tartott. Eközben a gazdag hun lovasok sorban megalapították a hun szövetségi gyarmatokat. Hunnor városába már csak igen kevés lóval érkeztek, s a gyalog érkező hun ifjúság
igazi városlakó lett. Közben a felnőtt, nyugtalan ifjúság kalandozásokra indult déli irányban. A gazdagabb, lótartó hun törzsek letelepedtek, míg a szegényebb gyalog-ifjak a rokon Agabák törzseivel, a jürcsikekkel és ajnókkal megismerkedtek.
Az agaba-féle bölcsektől szereztek tudomást arról, hogy Ataisz mellett még Amu gyarmatbirodalom is elsüllyedt. Suva, hajósaival együtt ellenben egy igen gazdag déli szigetvilág fennmaradásáról beszélt. Parszi-óm, Hikszosz-óm és Kuszkó Indijó-óm gyarmatról is érkeztek vissza hajósok. Ataisz azonban minden gazdagságával és műveltségével együtt elpusztult.
Az agabák az őshazabeli Hangun folyóról elnevezett folyó, (a mai Huanghó) torkolatának közelében megalapították Agaba-óm városát, ahol a hasonlóan beszélő hun ifjúsággal megértették egymást és kereskedelmi kapcsolatba léptek.
Bátrabb agaba-féle hajósok ellátogattak már egy alkalommal kutyás szánok segítségével, a befagyott észak Nagyvizén keresztül Indijó-óm gyarmatára, de a hajós és kutya-szános kalandozásban igen sokan elpusztultak.
Agaba-óm fejedelmei az ősi tudományok birtokában a Napisten templomának kő157
falára faragták Ataisz körvonalait, elhelyezkedését és Amu gyarmat-birodalom egykori elsüllyedés előtti állapotát.
Már megelőzőleg igen érdekesek voltak a Földanya felmelegedése miatti, ataiszi belső vándorlások. Dorozsma és a Tigris folyó felmelegedett lovasmező síkságáról a hun törzsek felkapaszkodtak a soha nem használt jégmezők fennsíkjára, ahová csak a fénylő Gara zúgón át lehetett a szűk völgyeken keresztül eljutni. A Kékleny sziklái 500 öl magasak voltak és soha nem ette őket a fene. Ezen a fennsíkon legelésző lovakból hozta el a székihun Magya származású fejedelmi személy a Góg és Magóg fejedelmektől kapott lovakat és azok ifjú lovászait. A fennsíkon, 500 ölnyi szintkülönbséggel edzett lovaikkal megjelentek Uruk-óm vidékén, s ezen edzett lovakkal meghódították a Hunnor városáig terjedő füves pusztaságok vidékét.
Magóg furmányosai Élamból hordták a Nagyvíz emelkedése miatt megrongálódott Uruk-óm és Úr város építéséhez szükséges köveket. A földrengések alatt fele-fele arányban Élámban és Ur városában tartózkodtak. A hatvanadik holdév kezdetén azonban befejeződött Magya fejedelmi személy küldetése. Magya az 58. holdév végén népszámlálást tartott, amelyből kiderült, hogy a Suhan-Góg leszármazott fejedelemasszony temetésén Góg furmányosaiból is kivégeztek Anahyta szertartás közben három díszkocsi, azaz akkori nyelven Szék-hordót. Mivel ezekre nem lehetett ráfogni, hogy elsodorta őket a Tigris árhulláma, mert palotabeli testőrök voltak, Magya furmányosai elhagyták Úr városát.
Ekkor Magya fejedelem parancsára a 240 fő furmányos lovas közül 237-en a Nagyhegyen túli Magyarkára vándoroltak és Szavárd lovasparancsnok vezetésével kőből várost építettek Magya fejedelemnek, amelyben a legkisebb fejedelmi ifjú Góg és Magóg tanítása alapján beindította a sámánképzést. Ezen sámánképzésen mélyen elítélték az Armogur-féle véres temetési áldozatot, amelynek alapján 3 Magóg székhordó szolgalegényt is kivégeztek Suhan fejedelmi-asszony temetésén, s sirató-énekekkel emlékeztek meg róluk. Megszüntették Armogur képjeleit s a továbbiakban a 24 hun törzs képjeleit alkalmazták egyszerűsített formában.
A sámánképzéskor az ataiszi elsüllyedt óhazát részletesen ismertették:
Ataisz a boldogság földje volt, ahol soha nem volt tél. A Nagyvíz partján, a Hangun folyó jobb partján élt Úr népe és az agabák kézműves törzse, míg a folyó bal partján, a Hun síkságon élt Góg és Magóg népe. Amikor Ráten felmelegedése elkezdődött, a törzsek a nagy meleg elől a Gara-zúgó fennsíkjára terelték jószágállományukat és csak a szüksé~es állatállományt hozták vissza a Hun-síkságra és Dorozsmába felhasználás végett. Ur népének Uruk nevű fővárosából széles lépcsősor vezetett fel a 800 öles Ráten-hegyen épült Napisten kegyhelyre. A hegy és a Hangun folyó között épült Kosztroma, Ur népe és az Agabák kikötő városa. Vele szemben állt a fehér és fekete, azaz Góg és Magóg hun törzsek közös fővárosa, Dorozsma. Amíg Góg és Magóg két részre osztotta a termékeny Hun-síkságot az Anina istenasszony 200 öl magasságú kegyhelyével, addig az enyhébb éghajlatú Hun-fennsíkot 12-12, azaz összesen 24 részre osztották föl és minden rész között még gyepűket is hagytak, nehogy az állatállomány gondozói összeverekedjenek.
Kosztroma minden szükségletét a Hangun jobboldalán lévő Othegy vidékéről fedezték, Dorozsma kikötőt és hun székvárost a Hun síkság termékei és a Hun-fennsík, vagyis felvidék állatállománya látta el. Az ötévenként megrendezett ifjúsági vetélkedőket minden alkalommal az Ildu városrészben tartották, ahol az ifjú hős, akár legény, akár leány megválasztotta élettársát és ifjúsági fejedelem címén a korabeli ifjúság vezére lett.
158
Amikor Góg nyerte el az ifjúsági-fejedelem rangot, Magóg leányát, Ildut vette el feleségül. A házasságukból született Magya vitéz 260 holdév után nyerte el az ifjúsági-fejedelmi rangot és Kosztroma új fejedelmének, Budának a kérésére 576 lovassal és 240 igáslovakat is gondozó kéművessel indultak el Buda fejedelem városkegyhelyének méltó felavatási ünnepére. Tehát 580 lovas és 240 kézműves ember növelte Úr városának létszámát. Az ezer körüli lóállomány részére legelő terület kellett. A 3 fejedelmi udvarban élő hun törzsbeli kézműves ifjúnak az eltűnése alkalmat szolgáltatott arra, hogy az egyre erősödő ellentéteket elvándorlással rendezzék. Úr népének és az agabáknak Ataiszban a létszáma azért is volt mindig kisebb, mert a fejedelmi személyek temetésén azoknak a szolgahadát minden esetben lemészárolták, hogy a fejedelmi személyt az Égi-Birodalomban is szolgálni tudják. Ez szöges ellentétben állott Góg és Magóg törzsének vallási szertartásaival, akik csak állatáldozatokat mutattak be véráldozat címén. A gyászolók nem mehettek el, amíg a feláldozott állatokat meg nem ették és maradványaikat el nem égették.
Ezért a hun törzsek létszáma mindig nőtt és már a 600 öl magasságban kezdődő Hun-felvidéket is benépesítették. A Gara-zúgó leömlő vizén át épületfát szállítottak a Hun síkságra, amelyet a Hun-tó partjaira irányítottak, ahol azokat feldolgozták.
Itt készültek előbb a 12 lapátos, 1 vitorlás, majd később a 24 lapátos, 2 vitorlás hajók, amelyekkel az akkor ismert Nagyvizet bejárták. A jégkéreg alól előbukkant Amuóm, Indijó-óm, Parszi-óm, Hikszos-óm, Suva-óm és Uruk-óm. Igaz, hogy Amu-óm később eltűnt, de a többiek megmaradtak és Buda fejedelem maga is példamutatóan nekikezdett Uruk városának a régi fényében és műveltségében való felépítéséhez.
Igy született meg a tündöklő Uruk város, amelyet azonban a 24 törzs a kegyetlen véráldozat miatt elhagyott, de Buda fejedelemmel vérszerződést kötöttek, hogy egymást a továbbiakban is megsegítik.
Buda fejedelem ugyanúgy, mint Ataiszban, kegyhelyeket akart építeni abból az Othegyen bányászott kőből, amelyből az Anahyta kegyhelyet a nagy katasztrófa idején elkészítették. Magya a lovasokkal északra, Dabósa és Paripa nevű városok felé vonult. Buda a vérszerződésük értelmében, 60 holdév után, mivel már elegendő igás állat volt, 237 kézműves hunt is köteles volt Dabósába útnak indítani. Mire eljött a 120. holdév, a főként mordvinokból álló kézművescsoport már megcsaládosodott és 620as lélekszámban vonultak be Dabósába. Közülük főként a gazdagabbak maradtak Dabósában, míg a szegények többsége Magyarka felépítése végett átgyalogolt a Nagyhegyen állataikkal és nyájőrző, házőrző, gyermekőrző kutyáikkal együtt. Lovaikért cserébe főként bárányokat kaptak, amit a hegyi utakon könnyen áthajtottak nyájőrzőik. Ekkor még csak háromféle kutyát ismertek: a komondor, puli és kuvasz fajtákat, amikhez a gyermekek nagyon ragaszkodtak.
Házastársi kapcsolataik révén ezen kézműves csoporttal muromák, esklók és maramik is érkeztek, akik elmerészkedtek a jéghegyekig is, hogy aztán a hóesés elől nyájaikkal visszatérjenek Magyarka környékére.
Magyarkán a 130. holdévben megegyezés történt arról, hogy Uruk város és Paripa között Kurd utódai és vitézei tartják kezükben a legelőket, Hunor igen népes törzse Magyarka és Hunnor város között, Magyarka és Magya fejedelem visszamaradó lovasai és kézművesei pedig egészen a jéghegyig keresik az új legelőterületeket, figyelve az igen változékony időjárás szerinti terjeszkedési lehetőségeket.
Minden településnek Ataiszból hozott nevet adtak. Magya fejedelem magával hozott minden ékes rovású feljegyzést, mert tanításuk szerint: “az élet harcaihoz nemcsak a testet kell táplálni, hanem a lelket is folyton erősíteni kell." Amíg Úr népe kézügyes
159
ségben, a rovások megörökítésében, zenélésben és az isten dicsőítésében fejlődött, addig a velük rokon hunok a gyerekek és lovaik nevelését tartották az istenek előtt kedves cselekedetnek. A fekete és a fehér Hun-síkság lassan már kicsinek bizonyult, ezért az időjárás felmelegedésével elfoglalták az Ataiszi felvidéket, amelyet 24 részre osztottak 10-10 napi lovaglási területtel. Közöttük 10 tyumen lóhosszú szabad területet hagytak ki a veszekedések elkerülése végett. Mielőtt elindultak Ataiszból, már 2 tyumen szálláshelyet tartottak a sámánok nyilván a rovásaikban. A régi neveket a szálláshely névadásoknál az Égiek kívánságára örömmel felhasználták. A Tigris folyó jobb oldalán épült Kosztromában Úr népe és az agabák kereskedői és iparosai éltek. A Tigris folyó másik oldalán, Dorozsmában Góg és Magóg kézművesei és kereskedői építették ki székvárosukat. Az ifjúsági versenyek a Hun tó partján és a Hun síksági Pusztaszeren zajlottak le. Az Ildu városrészben minden törzsnek voltak szálláshelyei.
A hétszáz öl magasságú Kékleny hegygerinc a Gara-zúgóval ketté osztotta a Hun birodalmat a nagy Hun-síkságra és a Hun-felvidékre. Itt kiváló legelőterületek voltak, amelyek szelíden emelkedtek a havas csúcsokig, ahol a felmelegedés növekedésével az erdős terület mind nagyobb lett. A kivágott farönköket a Hangony folyóba úsztatták lef, majd a Gaza-zugó alján és a Hun-csatornán keresztül juttatták el a Hun-tóba, ahol a kézművesek ezt szükség szerint felhasználták. Az elkészült 12 és 24 lapátos hajókat csúsztatón engedték a Hangun, illetve a Tigris folyóba.
A Hun-Felvidéken Góg 12 törzse a Hangony jobboldalán levő 120 napi lovaglással és tízszer tíz tyumen lóhosszal mérhető nagyságú, hűvösebb éghajlatú vidéket lóedző területnek használta. Magóg közel akkora területű mezősége állandó éghajlatú volt és ott már köles termeléssel is foglalkoztak. Erdőirtásokkal Góg fehérhun törzsei egyre nagyobb területeket nyertek, amelyen a birkanyájak nagyon elszaporodtak. A birkákat úsztatással Dorozsmába vitték, ahol a kézművesek a bőrökből ruházatot készítettek.
Mindennek eredményeként Buda fejedelem a 237 hun kézművesnek engedélyezte, hogy fölösleges lovaik helyett juhnyáj ajándékban részesüljenek. Létszámuk a nősülés és családosodás folytán 620-ra emelkedett. Szavárd kézműves fejedelmi ifjú a Magyarka fölötti hegységben és az alatta levő síkságon a nyájak váltó legeltetésével a juhállomány számát igen megemelte.
Az ataiszi Bálvány-hegyen Ilgara aranyasszony Órök-tűz szentélyében holdévben számolták az időt. A Hun-felvidék kabar nyílhegykészítői a tűz megszerzésének időpontjától, a diadalmas aranyasszony ünnepétől számolták az időt. Ezt Armogur felesége, Ilgara-asszony nem fogadta el, pedig ez nagyon megkönnyítette volna az idő mérését, a Tyumen-számokban mért holdévek számlálása helyett.
Szavárd törzsének fejedelme a Magyarkára érkező Batour fősámánnak a tilalom ellenére ekként mesélte el a kézművesek időszámítását:
A Gara-zúgón túli Kuszkó Birodalmában Artupi asszonynak Kecső kabar nyílkovácstól négy fia származott: Ragyolc, Miskolc, Rohonc és Tiszolc. A kabar törzs az okos Rohoncot a Bálványhegyre küldte sámánságot tanulni. Köles-sarlózásra azonban mindenkit hazaküldtek.
Ragyolc, Miskolc és Tiszolc a Hangony-forrás-tavában fürdött, amikor egy játékos kis mackó a folyóra hajló fáról a sebesfolyású vízbe esett. Nyomban a fuldokló medvebocs után úsztak és a didergő mackót kimentették a habokból. Ekkor Kemiasszony, a medvék anyja az erdőt villámmal sújtotta és rögtön bundaszárító hőség keletkezett. Ragyolc és Tiszolc elszaladtak, de Miskolc a kis bocsával a tűz felé ment. Mindketten gyorsan megszáradtak. Amikor Miskelc testvérei látták, hogy öccsük sér
160
tetlen, maguk is odamerészkedtek. Egy lángoló tuskóra száraz gallyakat raktak, s annak tüzénél tovább melegedtek. Megszáradásuk után Kemi-asszony az erdők tüzét felszippantotta és záporral elverte.
Ekkor a három testvér a bocsot egy pásztorkunyhóba vitte, ahol hajnalban Kemiasszony a szájából tüzet fújt és a bocsnak ételt melegített. Ezt öt napon át megismételte. Azonban az ötödik napon a kunyhóban elaludt, ekkor a pajkos Miskolc tüzet lopott a medvék anyjának nyitva hagyott szájából és azt egy csuporba rejtette. Ekkor ért haza Rohonc, aki az ellopott tüzet Ruda-Tórem, a kabarok égi védelmezője ajándékának tekintette.
Amikor Kemi-asszony kisurrant a kunyhóból, a nyílkovácsok éjjelig tanakodtak. Kecső azt javasolta, hogy az Égiek ajándékával mindhárom tűzszerző ifjúnak a Bálványhegyre kell futnia, hogy a csillagokat és időket rovó sámánok ezen nevezetes eseményt megörökítsék.
A tüzet napokig száraz fával szaporították és öt csuporba szétosztották. Három csuporral Ragyolc, Miskolc és Tiszolc futva indultak a Bálvány-hegyi Szentély felé, míg a negyedik csupor tüzet Rohonc egy ládikában, a Hangony folyón evezve vitte. Az ötödik csupor tüzet Artupi asszony éjjel-nappal gondoztatta a leányaival.
Rohonc hatalmas evezőcsapásokkal siklott a Hangony vizén, de még a Gara-zúgó előtti kiszálláskor a folyóba zuhant és a tüzes csupor elveszett. Ragyolc a tizedik, Tiszolc a huszadik napon ejtette vízbe a csuprot, de a 24. napon Miskolcnak sikerült a Gara-zúgó alatti Hun síkságra érkezni. Ekkor Artupi öccse, Garaúz hegyivadász a vállaira ültette holtfáradt kisöccsét és diadallal vitte fel az Isisek lépcsőin a 800 öles hegy tetején épült szentélybe.
Ekkor Garaúz a tüzes csuprot tartó Miskolc ifjút óvatosan Atais nagygömbje elé tette. Ezen a gömbön jelölték meg a bölcsek, hogy a Sis-Tórem által felhők közé gurított Föld-folyón hol vannak Atais elvándorolt lakosainak telephelyei. Ata-Isis leányai örömmel jelöltek meg minden helyet, ahol szárazföld bukkant ki a jéghegyek alól.
Amikor Garaúz az ötezerhatszáz lépcső aljára ért, az ifjúság felhőtrázó éljenzésben tört ki. Az Isisek leányai a legszebb ruháikat vették magukra és ujjongva fogadták a jó hírt: Miskolc vitéz tűz ajándékot hozott az Égiek haragos villámaiból! Tüzet, amelyik melegít. Tüzet, amely megolvasztja még a Kékleny-hegy szikláit is.
Araba, a bölcsek legvénebbje állt a szentély lépcsőjének a,legmagasabb fokán. A két legszebb csillagrovó lány aranytálcán eléje tette Miskolc Elettüzét tartalmazó pásztorlegény-csuporját. Ekkor Araba egy olajüstbe öntötte a csupor tüzét, amely égigérő lángja mellett meleget is adott. Elrendelte, hogy a csillagrovó lányoknak legfontosabb feladata az legyen, hogy az égiek tüze soha ki ne aludjon. Meghagyta: minden Aranyasszony ünnep után az Égiek tüzet adó jóságát ünnepeljék meg.
Kecső és Artupi gyermekei abban a kegyben részesültek, hogy Garaúz vezetésével megtekinthették az idők múlásának rovásait. Már 11 tyumen (110.000) és 110 alkalommal telt meg a Holdanya egészen kerekre, amikor Magya ifjúsági fejedelem elindult, hogy a Bálványhegyi Atais-rovások szerint Buda fejedelem város és kegyhely alapító ünnepélyét lovasversenyekkel megünnepeljék. Szavárd akkor szállt hajóra, amikor már 8470 alkalommal ünnepelték meg kézműves kabar és úz nyílhegykovácsok a Tűz megszerzésének ünnepét. Ekkor következett be Atais elsüllyedése. Azóta 12968 alkalommal lett teleholdja a Holdanyának és 998 esetben tartották meg a kézművesek a Tűz ünnepét, amikor megalakult a 24 Hun Törzsszövetség. Sok vita folyt arról, hogy melyik csoport tévedett, melyik időszámítás az igaz. A legbölcsebb, Agaba meggyőzte a sámánokat, hogy a tévedések elkerülése végett az első medvetor emléké
161
re kezdjék újból az időszámítást, mivel így minden törzs ellenőrizni tudja a medvetorok vagy a makkolás utáni disznótorok számát. Ezt a Magyarka fölötti Szavárd törzs is helyeselte.
Az időszámítás valóban megbízhatóbbá vált, mert a téli medvetorokhoz már jobban lehetett igazodni. Az Arany-asszony ünnepe után minden negyedik évben, a kézművesek viaskodásán mindig nevezetes események történtek, mind a lovaglásban, mind a nyilazásban és a szőrlabdákkal való játékokban. Azonban a minden évben megrendezett tűzfutás jelentette a kézműves ifjúság legnagyobb viaskodását. Minden ötödik évben a sámánok viaskodtak. 20 évenként együttesen rendezték az ügyességi versenyeket és ennek győztese lett az ifjúsági fejedelem.
Az ataiszi versengés a Tűzfutás emlékére történt. Ekkor minden győztest a Bálványhegy lépcsőinek alján illatos bogyók nedvével kentek be. Ilyen különleges illatú bogyók csak a Bálvány-hegyen teremtek. Ha valakinek ezzel kenték be testének látható részeit, akkor azok a Napisten mérges, tűző tekintetére nem hólyagosodtak fel. Amikor valaki belépett a díszes kegyhelyre, akkor Agaba illatos üstjébe mártotta ujjait, a Ráten-Tórem tiszteletére érkezett vendég homlokát bekente és az saruját levéve a kegyhelyre beléphetett. Ezen edényt jós üstnek is használták.
Az ősi Bálvány-hegyet a mindenkori Nagyfejedelem testőrsége őrizte. Éberen vigyázták, hogy a különleges cserjéből senki ne vihessen, mert az Isis-lakók azt az Égiek javaslatára megtiltották. Amikor Armogur fia feleségül vette Suhan kegyhelyőrző leányt, akkor Suhan édesapja, Suté volt a bölcsek legvénebbje. Suhan édesapjától azt kérte, hogy a nászajándékul kapott üstjében szent bogyót termő cserjéket helyezhessen el és azt az új templomhelyükön fákká nevelhesse. Suté 25 cserjét helyezett nyalábba kötve a nedves fólddel bélelt üst aljába, s leányára bízta azok titkos gondozását. Buda fejedelem csak akkor értesült a szent bogyókat termő fák elhozataláról, amikor az új telephelyen azokat Suhan már elültette.
Ahogyan a Kosztroma feletti Bálványhegyen minden győztes egy díszcserje ágat kapott, ugyanúgy az Uruk városában meghonosított cserjékből is emlékgallyakat adtak a lovasversenyek győzteseinek. Suhan nagyobbik leánya még Ataiszban Magya ifjúsági győztes fejedelem felesége lett. Másik lánya, Aran a hikszosz telephelyi Ten vitéznek lett a neje. Mivel babonaságból azt gondolták, hogy azért süllyedt el Ataisz, mert Suhan kilopta az Ataisz Bálvány-hegyi illatos cserjéket, Hunor és Magyor nem fogadták el azt ajándéknak. Kurd ifjú felesége, Enéh, Aratu leánya azonban továbbra is termesztette azokat.
Aran utódai már nem voltak olyan babonásak és Ten birodalmában ezen különleges nedvet adó bogyós gyümölcsöt nagy területen szaporítva elterjesztették. Hunor és Magyor azonban még ezen fák látásától is irtózott és a lovasversenyek győztes vitézeinek ezért inkább egy díszes kovácsolású kardot ajándékoztak.
Szavárd kézműves népe, akik Kurd-földje és Magyarka között telepedtek le, a bogyók nedvét meleg nyáridőben az üstökben főtt ételek kozmásodásának megakadályozására használta, mivel annak idején ezen szokást Ataisz Bálvány-hegyén az ételek készítése közben Suhan asszonytól ellesték.
Szavárdot nagyon aggasztotta, hogy Suté-bölcs nemcsak Suhannak, hanem másik két lányának is adott útravalónak ezen cserjékből, akik később Kuszkónak és Suvának lettek a feleségei.
Amikor megalakult a 24 Hun Törzsszövetség, Agaba fősámán minden összejövetelen elmondta ezen ataiszi bűnbeesést. Az ifjúsági versenyek győzteseinek ezért javasolta ő is díszes kardok adását, továbbá ez sokkal férfiasabb is volt és jobban szolgál162
ta a 24 Hun Törzsszövetség érdekeit. Amikor Kuszkó elindult kelet felé, Buda nyugat felé, Suva pedig Dél felé, megesküdtek, hogy egymást keresni fogják. Legelőször Suva vezetésével indult el a déliek kézműves hajó láncolata. Utána Buda hajói indultak látóvonalban Szavárd kézműveseivel, amit hajóláncolatnak neveztek. Végül nádcsónakok kíséretében Kuszkó indult napkeletnek. Amikor a következő holdtöltében az összes Agaba is elindult Kuszkó után a kézművesekkel, minden idők legnagyobb földrengése történt. A tűzokádatban és a mennyek szakadásában Kuszkó kísérő nádhajói mind eltűntek. Agaba 2 vitorlás kézműves hajója is csak nehezen tudott megmenekülni az Ózönvízből. Ekkor Agaba népe megesküdött: örökké keresni fogja Buda, Suva és Kuszkó népének maradványait.
Ez a tudat minden utódban tovább élt és később az ifjabb bölcs Agaba öröme határtalan volt, amikor az Ordosz feletti Bálvány-hegyi vásáron felismerte az elpusztult hun törzsekből megmenekült ataiszi népek maradványait. Főként arra törekedett, hogy az emberáldozatot a szövetségbe tömörült új népnek még az emlékezetéből is kitörölje. Törvénybe iktatták, hogy minden emberöltőben legalább egy alkalommal kalandozni menjenek békés avagy háborús céllal, mert csak az újonnan látott és tapasztalt élmények alapján lehet tovább fejlődni. Miskolc is kíváncsisága révén jutott a tűz birtokába és azt sok ezer év alatt a bölcsek az emberek fejlődésére hasznosították.
A tűz használata előtt a nyershússal való táplálkozás miatt egy ember csak 400 alkalommal pillanthatta meg a teleholdat. Ruda-Tórem üstjeiben minden rosszat kifőzve a húsból 500-600 holdévig is gyönyörködhettek a telehold szépségében.
Az ataiszi Othegyen szedett bogyók és gyógyító füvek vízben való felforralása után mindenki ihatott az Élet-vizéből és az Égiektől kapott életét meghosszabbíthatta. Az öreg bölcsek rájöttek, hogy ha az állatok zsírja helyett a Bálvány-hegy bogyóiból kisajtolt folyadékkal készítik ételeiket, nem olyan könnyen betegednek meg. Ezért nem engedték ezen cserjék más helyeken való szaporítását. Élam népe ezért azzal vádolta Ataisz bölcseit, hogy ezen önző cselekedeteik miatt kellett Ataisznak elpusztulnia.
Az Agabák elődei úg~ látták, hogy az Égi hatalmasságok a Kékleny hegységet a Gara-zúgóval együtt az Egbe repítették, úgy vélték, az igazakat nem engedték az Égiek elveszni. Batour ezért Szavárd törzsének azt mondotta, hogy a huszadik medvetoros évben az általa most vezetett és az utána következő kalandozások célja az Ataiszből megmaradt igazaknak a keresése. Kézműves tárkányok szerint az Égiek a rosszakat megbüntetik negyedíziglen, míg a jókat megjutalmazzák ezredíziglen. Az igazaknak kitisztul az agya és az égiek gondolkozása az egész fóldön elterjed.
Mind az ataiszi Othegyen, mint az onnan elhozott gyógyfüveken rajta van az Égiek tekintete. Tűz segítségével, főzéssel kiölik a rosszat állatjaik húsából, és a növényekből is. Ezért kalandozásaink alatt csak a magunkkal hozott gyógyfüvek vizét ihatjuk és tűz segítségével elporlasztott húsok erejét vehetjük magunkhoz táplálékul, vagy pedig annak porával és ízesítőivel megáldva étkezhetünk. Látom, Szavárd törzse is újra felállította az Othegyet, hogy az égbe röpített Garaúz törzs népének megmaradt kézműveseit örökké éltessék az Égiek. Ugy látom, az Ataiszból elhozott gyógynövények magvai itt nagyon elterjedtek, ezért hosszú életű lesz Szavárd törzsének minden leszármazottja. Amíg az ataiszi Bálvány-hegyén termett szőlőt csak bogyó alakjában fogyasztották, egészségére volt mindenkinek, de amikor bozasörként, mézzel édesített, részegítő italként kezdték a szőlő levét fogyasztani, megrövidült még a bölcsek élete is. A szőlővesszőt a megtévedt bölcsek ellopták a Bálványról és sokan kezdték azt szaporítani. Bozasör készítése után a bűnösök lerészegültek, ezért
163
az Égiek elpusztították Ataiszt. Egy bölcs rájött az ataiszi szőlő részegítő levének a sűrítésére, amiért az Égiek a tiltott célra történt tűzhasználatért halállal sújtották.
Batour ezt követően Szavárd törzsének lovasaival, akik állandó kapcsolatot tartottak fenn Gandi patiszukkal, Sirgula városába lovagolt.
Gandi patiszuk örömmel fogadta Batourt. Úr szentélyében elmélyedtek Ataisz bölcsességeiben. Azonos véleménnyel voltak az ataiszi hold időszámítás helytelenségéről. Batour, vendéglátója iránti figyelmességből elfogadta a Samasna törzs forradalmának a gyümölcsét, Agaba javaslatát, amely szerint a sok zavart okozó Holdevések számításairól áttértek a kabarok tűzszerzési jellegű időszámítására.
Emiatt a bálványhegyi sámán fejedelmek a Samasna törzset Égi áldozatként ki akarták végezni, de azok a kivégzés előtti éjjel a legnagyobb épülő bárkába menekültek és kieveztek a Nagyvízre. Ezen kos jegyében született ifjak, a bátrak ifjúsága, hosszú evezés után egy ingovánnyal határolt domb alján kötöttek ki. Káldi vitéz kilépett a szárazföldre és a dombocskát elnevezték Káldi-földnek.
A mocsarakat lecsapolva megalapították Uruk városát, hogy az ataiszi gondolkozást meghonosítsák. Ez pedig a tűz megszerzése 7758. évének 11 holdtöltéjén történt. Ehhez azonban az is hozzásegítette őket, hogy hajóikon a Szélasszony mozgató erejét kihasználva, Úr napi lepeljüket összevarrogatva vitorlaként az Égfájára kifeszítették.
A véráldozattól való megmenekülésüket az új időszámításuk kezdetének vették. Batour látogatásakor Uruk-óm népének patiszukjai már az 1730. tűzszerzésre emlékeztető ünnepi evést számolták. Közös akarattal megállapították, hogy a mindent elpusztító ataiszi Nagyvíz a 732. évben következett be. Magya ifjúsági fejedelem elvonulása után, a 10. évben, vagyis 742-ben érkezett meg Indijó-ómból a városalapító Samasna törzs Pistije és feleségül vette Buda özveggyé vált leányát, Arant, aki férjének feketék által történt megöletése után otthagyta Hikszosz-ómot és feleségül ment a sokat szenvedett Samasna-Pistihez.
Samasna-Pisti sírva menekült Ataiszból egy félig kész bárkán. A Samasna törzs ifjú _ sámánjai közül sokan elpusztultak, mire az új Indus folyó torkolatában, Indijó-óm
ban kikötötték bárkájukat.
Az agaba, indijó és a hun törzsbeli hunok magára hagyták Samasna-Pistit és a Hikszosz-beli tutajosokkal és indijó lovasokkal a Pamír szállás felé vették útjukat, hogy újabb farönk tutajokat szállítsanak.
Ezen tutajosok aztán hírül hozták, hogy az indijó törzsbéli ifjú sámánok az új Indus forrásvidékén telepedtek meg, míg a Hunor törzsbéli hunok kimentek a kellemesebb éghajlatú Pamír aljáig. Valamennyien indijó leányokat vettek feleségül.
Az agaba törzsbeli ifjú sámánok megérkeztek tutajos rakományukkal Indijó-ómba. Ekkor futott be Buda fejedelem egyik hajója is. Orömmel üdvözölték a városukat megalapító Samasna törzs Pistijét, aki a valóságnak megfelelően mesélte el Ataisz pusztulását, s csodálatosnak mondható megmenekülésüket.
Larsa hajósvezér felszólította Samasna-Pistit, hogy tartson velük, mert Buda fejedelem élőszóban szeretne újabbat tudni Ataisz végnapjairól. Ekkor a megmaradt agaba ifjakkal bárkájukon Uruk-óm városába hajóztak. Mivel Larsa hajója 24 lapátos, gyorsjáratú volt, hamarabb érkezett meg Uruk-Ómba. Buda fejedelmi személy Samasna-Pistit, mint barátját örömmel várta a kikötőben.
Többé el sem engedte a sírva-nevető ifjút. Leányát, az özvegy Arant örömmel adta feleségül Samasna-Pistihez, akit az összes samasna patiszuk jelenlétében az Ataiszból hozott olajfák illatos levelével királlyá kentek.
164
Így lett Samasna-Pisti Uruk-óm birodalmának első királya. A 24 Hun Törzsszövetség sámánjainak patiszuk elnevezése ebből a korból származik. Az agabák patiszukjait már Ataiszban is sámánoknak hívták.
Gandi patiszukot gondolkodóba ejtette, hogy a hunok öl mértékegysége talán jobb, mint az ő rőf mértékük, mert 3 rőf adott ki egy ölt, amely megfelelt egy átdobott ruha anyagának. Az új mértéknél szintén jobb volt a hunoknál használt arasz, mivel 3 arasz megfelelt 60 új mértéknek és egy rőfnek. Viszont 9 arasz adott egy ölt. 10 arasznyi vászonból akármilyen nagy embernek tudtak egy átdobott ruhát készíteni. Területhossznak is jobban megfelelt a hunok lépés-számítása, mint rőfben mérni az út hosszát.
Batour mindent aranylemezre rótt, amely igen felkeltette Gandi érdeklődését, mert a hun rovásokkal jobban ki lehetett a gondolatokat fejezni. A hunok 1 aranya súlyban megfelelt az 1 ezüst talentumnak, az 1 ár folyadék mennyisége pedig a köblábnak.
Gandi patiszuk 1 holdtöltéig látta vendégül Batourt, majd megbeszélésük értelmében 25 főnyi kísérettel útbaindította Indijó-ómba, hogy közösen szerezzenek tudomást a Samasna-Pistihez hűtlenné lett sámánifjakról.
Indijó-ómban örömmel fogadták Batourt és a legközelebbi tutaj karavánnal útba indították a hunok alapította Léh városába. Hosszú idő alatt a hunok leszármazottai összeütközésbe kerültek az indijó sámánok utódaival, ezért Léh városától az Indus forrásvidékéig való szállásaikat átengedték az indijóknak, míg ők a parszi-szkitákkal keveredve a Tárem-tó mellé vándoroltak. Ez Pamír hegyének a pamír és parsziszkiták által lakott területétől napkelet felé volt.
Batour feljegyzései szerint ezek az emberek szigorú törvények szerint éltek. Beszédüket valamennyire megértette és 3 holdtöltényi idő alatt azt tökéletesen elsajátította. Elmondották, hogy Léhtől kündulva titkos útjaik vannak. Itt, a Tárem-tó partján jól érzik magukat, de a tó vize mindig csökken és megművelt területeiket a termékeny iszapos tó mellé kell mindig lejjebb vinniök, míg a régi ültetvényeiket részben legelő-területnek tudják csak felhasználni. Apáik, a Hun törzs vénei, úgy szervezték meg a vadászó törzsek szaporodását, hogy az első 100 fő a harmadik családdal házasodhat, míg a második a negyedik 100-a1. Ezt emberöltők, azaz 20 évenként változtatni fogják.
Panaszkodtak az időjárás kilengéseire. A tó melletti ültetvényeik gyakran elpusztultak és ilyenkor vadászattal és a kismértékű állattenyésztéssel menekültek meg az éhenhalástól. A legnagyobb bajuk az volt, hogy mind az indijók, mind a pamír és parszi szkíták ellenségesen viselkednek velük.
Isteneikben csalódtak, mert nem segítik őket. Rájöttek arra, hogy az Istenek az emberek gondolkodásában rejlenek, tehát az összes felső lények az emberek eszében születnek meg. Mindenkiben isteni szellem lakozik. Rajtuk most csak a Tárem-tó, vagyis az Istenek tava segít, mert ellátja őket hallal. Csak azon család erősödik, gazdagodik, ahol a család feje okosan tud gondolkozni.
Ezért minden családfőnek kegyhelyet emeltek. Így a Tárem-tavat 400 szentély vette körül.
Léh vezér azzal búcsúzott el Batourtól, hogy kegyhelyeiken, az ősök szellemében mindig meg fognak emlékezni ezen találkozásról és örök időkre segítségül lesznek a Batour által vezetett törzsszövetségnek.
165
Hej rege rejtem 2(B). Arvisura
Melegforrások nyomában Kerka jelentése
Batour fősámán rovása Kr. e. 4020-4002. (20-38 m.t.é.)
A Kr. e. 4040-ben megalakult 24 Hun Törzsszövetség már a 20. medvetoros évtől a 38. medvetoros évig kötelező kalandozást vezetett Kerka rovó és ifjúsági fősámán vezetésével, amelyről minden évben beszámoltak Ordosznak. Ezért a sámánokat sok törzs számánoknak nevezte. Vagyis számszerű rovás jelentéseiket a számán-központ részére az ordoszi 24 karélyos szentélybe küldték el.
Ordosz sámánképzését Ur városa is segítette, mivel Batournak, az Agaba fősámán utáni fősámánnak segítségül adták Gula pateszit, a Nippur városi kispapot, aki 12 évig, 5 példányban lemásolta, milyen melegvíz-források vidékéről kerültek a csónakon menekülők Ataiszba, ahol a Szavárd törzs a 20. medvetoros évben már a 15 480. évet írta. Ekkor kezdték a kézműves szavárdok a tüzet fémeknek az alakítására is felhasználni. Vagyis a mai időszámításunk szerint, a Vízöntő Világhónapjának kezdetén, 1962-ben a szavárdok, mint ataiszi származású népek már a 21 462. évnél tartanak.
Agaba és Batour fősámánok, Rima aranyasszonyszécs és Gula pateszi kiképzése nyomán 192 sámán, 240 tárkány és 120 rimalány nyert magasfokú tudományt és a fólöslegük kalandozásra indult az ataiszi feljegyzések ellenőrzése végett.
Ugyanis még Ataiszban eldöntötték, hogy meg kell szüntetni az eljegesedés miatti éhínség által szükségessé vált emberevést. Az írásjelek kialakulása kapcsán törvénybe iktatták az eljegesedett vidékek életlehetőségeinek lerovását, mivel remélték, hogy a jégáradat elmúltával ezen területekre majd visszatérhetnek.
Az 552 főből csak 240 személyt volt hajlandó a 24 Hun Törzsszövetség eltartani, Hunor, Kurd és Marina birodalmai viszont mindegyik fölöslegessé vált kiképzett ifjút hajlandók voltak befogadni. Így az 5-5 éves sámán és a 4-4 éves tárkányképzés találkozásnál, a 20. medvetoros évben 312 kiképzett sámán kalandozásra indult.
Ezért a 20. medvetoros évben (Kr. e. a 4020.) megtartották a birodalmi összejövetelt, az első Nagyszalát. Az ordoszi nagyszalában a résztvevők vállalták, hogy Uzapani a kurd-szumérfóldre, Viroláj az északi Marinába, míg Kerka lovasaival Hunnia melegvíz-források birodalmába kalandozik. Mindegyik csoport 100-100 főnyi kiképzett ifjút kap, míg a gyengélkedőket és öregeket Ordoszban helyezik el.
Minden csoportban volt ifjúsági fősámán: Ordosz, Hunor, Magyarka és Dabósa központtal, aztán 4-4 harsány, azaz kispap, regős, azaz tanító-pap, bacsa, azaz ellátópap, bőd, azaz bőségpap, boksa, azaz tudós-pap, arbag, azaz gyógyító-pap, kács, azaz vándorló-pap, dalacs, azaz katona-pap, ulcsák, azaz nemzetség-pap, duru, azaz szövetségi-pap, magóc, azaz varázsló-pap, barus, azaz jövendőmondó-pap, jaku, azaz össze-kötő-pap, nazír, azaz istenidéző-pap, bán, azaz őrségpap, kende, azaz napisten-pap, tárkány, azaz kovács-pap, vajda, azaz kalandozó-pap, gyula, azaz szerződési-pap, horka, azaz bírósági-pap, szécs, azaz aranyasszony-pap, igric, azaz éneklő-pap, abakán, azaz öregtanács-pap, pateszi, azaz öregistenidő-pap, s rimolán, azaz gondozó-papnők.
A daliás Kerka 100 kiképzett sámán-pappal és tárkánykézművessel érkezett a Hun tó melletti Hunnorba. A csatlakozó kísérő lovasokkal együtt már 400 főre emelkedett a lélekszámuk, hogy az Ataiszban felvázolt melegvíz-forrásokat felkeressék, kiderítsék, vajon milyen élet van a jégár megszűnése után, hogy tudják öntözéses földmegmunkálással és állatok szelídítésével biztosítani a megélhetést.
166 I
Úzon ifjúsági fősámán 25 úz lovassal a 38. medvetoros évben megjelent a Heő forrásoknál, ahol Tapolc vitéz benősült a “Tarkós-népek" nagy családjába. Ezen jégárból visszamaradt új rokonok jelezték, hogy a Sajó folyó felső részén is van egy Heő forrás, melyet Harkács látogatott meg Úzon irányítása mellett.
A Sajó folyó nagy kanyarjánál, egy hegyen füstöt láttak gomolyogni, amelyet megközelítettek. Szurdok vitéz elfogott egy leányt fagyűjtögetés közben. Nehezen értették meg egymást, de a leány egyre barátságosabbá vált. Szurdok egy ordoszi aranyékszert adott neki és ezzel a tettével megnyerte foglyának tetszését. A leány jelekkel tudtára adta, hogy várjon. A táborból egy varkocsos öregemberrel tért vissza, aki barátságosan a táborhelyükhöz hívta. Szurdokot társai fegyveresen, távolról kísérték. Rövid idő múlva visszatért és elmondta, hogy a hegyi település lakói 15 emberből: 3 férfiből és 12 nőből állnak, akik vendégségbe hívták a lovasokat.
Mivel ezek hajlott-nyakú, vastag izomzatú, erős emberek voltak, a kalandozók őket a tapolcai törzshöz hasonlóan Tarkósoknak nevezték. Három holdtölte után Szurdok és vitézei megértették, hogy a férfinépség az ún. medvesekkel vívott harcokban esett el.
Ezért az úz harcosokat szívesen fogadták. Jelekkel elmondották, hogy a völgység belső településein is igen nagy a férfihiány. A Kőtetőn egy nyári ünnepélyen vettek részt, ahol minden kalandozó elkelt, s így mindnyájan házasságra léptek.
Az ellenséges törzset medveseknek nevezték, míg a hadifogoly medvesek őket bolhádoknak csúfolták. Éppen egy nagy vadászatot tartottak a síksági erdőségekben karácsony madarakkal, amikor a zsákmány összeszedése közben harcba keveredtek a mevesekkel. Sőreg vitéz a harcban elesett. Ezen hely a Kerecsen vezérmadár jelenlétében szent hellyé vált és a kegyhely felvette Sőreg nevét.
A csata Sőreg halála után nem folytatódott. Három medves ifjú halála után az ellenfél belátta, hogy a jobb fegyverekkel érkező úzok náluk erősebbek. A bolhádokkal ezért kénytelenek voltak egyezséget kötni, amely szerint soha nem fogják észak felől a Rima folyó vonalát átlépni. Tehát soha nem fognak az Agaba feleségéről elnevezett Rima-asszony síkságra vonulni, s így a bolhádok is sokkal inkább biztonságban érezhetik magukat.
A legszebb leányt, a kékszemű Levártot a csoport arbagja, Harkács vette feleségül és egy év múlva kisfiuk született. A kis Csíz a bolhád nagyapa melegvizes tanyáját örökölte, amelyet róla neveztek el. Békesség kedvéért a medvetorokat mindig Aba kegyhelyen, míg az Égi-röptű madarak napját Csíz melegvizes fürdőn tartották.
Amikor Sőreg vitézt eltemették, a medvesek vezére Úzon részére egy Nadabul nevű nőt ajánlott fel hadizsákmányként, belső cselédnek. Ilona aranyasszony, Úzon felesége ehhez nem járult hozzá, ezért a lányt Cede szécs vette el feleségül, aki az aranyasszonynak volt az író-papja, az ordoszi jelentések rovója. Cede szécs az aranyasszonyünnepét mindig a birtokába került melegvíz forrásnál rendezte meg, hogy Ordosznak a pontos jelentést elküldhessék. Az ünnepen született egy kislányuk, Ajnácska éjfél után.
Mivel Úzonnak kedve támadt egy időre itt megtelepedni, a Kőtetőn egy talpas házat készíttetett, amelyet nyáron napos helyre görgettek, míg télen egy sziklafal barlangjába lehetett görgőn begurítani, ahol a havazás nem temette be.
Ilona aranyasszonynak nyári lakásként a Sajó melletti szent forrásnál építettek egy boldoganyás házat, amelyiknek padlásán őrség tartózkodott. Ezt a házikó típust is átvették mind a medvesek és a bolhádok, s még a tarkós hegységiek is kimerészkedtek a barlangok és lakógödrök világából. Sőt a faragható kövek barlangjai alápincézésszerűen boldoganyás házak alá kerültek.
167
Testalkatuknál fogva eleinte úgy a barátságos bolhádok, mint a megszelídült medvesek az úz kalandozók szemében egyformának tűntek. Tapolc szerint az egész hegyvidéket ilyen tarkós-féle népek és nemzetségek lakják, akik a vadászterületek miatt hadban állnak egymással. A tartós szárazságok ideje alatt a hegyi tarkósok csata után az ellenségeiket is megeszik. Márpedig a jégáradat elmúlott, a síkságok minden élelmet megteremhetnek, s az erdők vadjait is megszelídíthetik. A kabarok vaddisznók háziasításával, az úzok vadjuhok szelídítésével, a kazahunok pedig nyulak ketrecezésével értek el szép eredményeket. Kerka csatlakozói megpróbálták a lovakat szaporítani a széki hunoknak gondos vezetésével, hogy azokat a felmelegedett vidékek megművelésére használják. Kerka egyetértésével sz
|