NemzetHír --- Ébredj, Magyar!
Pontos idő
 
 

 

 
 
 

 

 

 

 

 
 L I N K E K
 Bannere


 

Hirdetés

Székely Nemzeti Tanács (SZNT)

 

 

 

 


Hozzáadás a kedvencekhez!

  Ön is lehet cikkíró!
e-mail cím:
nemzethir@citromail.hu
nemzethir@yahoo.com

Az oldal  Mozilla Firefoxban működik optimálisan.

 Kinézeti hibák jelentkezhetnek.
Minden jog fenntartva!
 
Történelmünk: X. sz.-ig
Történelmünk: X. sz.-ig : ARVISURA I / Aranyasszonyok hősi küzdelme

ARVISURA I / Aranyasszonyok hősi küzdelme


Aranyasszonyok hősi küzdelme

Bátika aranyasszony rovása Kr. e. 3180-3165. (860-875. m.t.é.)

A 860. medvetoros évben befejeződött sámánképzésen a pusztaszeri viaskodáson Mísztag lett az első. Így ő lett az ifjúsági fősámán, aki Kumandi fősámán, a kunok, agg, gyengén látó főembere mellett a szükséges rovásokat végezte. Ezért a szokásos kalandozásra Tónusz besenyő sámán vezetésével Bátika aranyasszony indult el, akit a besenyő sámán feleségül is vett.

Bátika és Tónusz az avar fővezérnek, Bellérnek a városában tartották meg az eskü­vőjüket. A lakodalomban Kumandi hirtelen rosszul lett, és meghalt. Így az Ordosz­hegyen épített Kegyhelyre Mísztag költözött be. A volt fősámán legnagyobb leányát feleségül vette, s egyben magára vállalta a volt fősámán családjának ellátását is. Mi­vel a megelőző években járványos betegségek pusztítottak, az öt évig tartó kalando­

281


zás most csupán Magyarka térségéig és innen Uruk városáig terjedt, mivel az Oregek Tanácsa csak 48 lovas kalandozását engedélyezte, de ezeket is csak a hegységek és a síkságok érintkezéséig, nehogy nagyobb veszteséget szenvedjenek.

Az útirány Ordosz és Hunnor városán keresztül vezetett, s innen a gazdag hunok telephelyein át Magyarkőig. Mivel a rovások mesterségében Bátika volt a járatosabb, vállalta a kalandozás lerovását.

Mivel erről a vidékről való volt Bami hun vitéz, aki a gazdag hunok egyik fejedelmi városában, Csagiliben született, a kalandozó csoportot a saját birodalmán át ő vezette. Mivel a felmelegedés az elmúlt 20 évben szokatlanul nagy volt, a lakosság a hegy­

vidékekre költözött. Ugyanis annak idején Zagrosz és Élám fejedelem népe leköltö­zött a síkságra, ahol a felégetett bozót helyén Szumér fejedelem országához hasonló­an megkezdődött a kenyérmagvak termelése, amelyek feldolgozását az asszonyok vé­gezték. A hegyekből lezúduló folyók lehetővé tették az öntöző gazdaságok kialakítá­sát. Az erdőtüzek megtanították őket a hegyvidéki mészégetésre. Lakóházaik padló­zatát mészhabarccsal vonták be, amely könnyen megszilárdult. Az oldalfal szalmatö­rek és pelyvástörek hozzáadásával, agyagtéglákból készült. Előbb fából 3 x 1 araszos formát készítettek és a falu aranyasszonyának irányításával tenyérnyi magasságú, jól összekevert agyagmasszából téglát készítettek. Kiszáradás után a vadászattól ittma­radt férfinép a ház oldalfalait felépítette. Majd a falak mindkét oldalát agyagsárral be­mázolták és színes vonalakkal díszítették. Az oldalfalak felhúzása után az ácsok össze­illesztették a tetőt és a felhúzott falra ráhelyezték.

Amikor Hunnoron és Almák-Atyján keresztül, Bugát érintésével Bami hun vitéz szülővárosába, Csagiliba érkeztek, az ácsok akkor fejezték be a fiatalok házának náda­zását és melléképületeik zsúpolását.

Bami elmondotta, hogy a házak átlag 3 vagy 4 öl szélességűek, kocka alakúak, ame­lyekre az ácsok 5 öles gerendákat raknak fel. Erre 6 öles, vékonyabb tartógerendákat raknak fel kúposan és erre háncsolják fel a nádkötegeket vagy szalmakötegeket, amely munkát a zsúpkészítők szokták elvégezni. Ezeket állati inakkal kötik össze és gondo­san egymás mellé illesztik. Amíg a hunok erre a vidékre nem érkeztek, a házak sza­bálytalanul, össze-vissza épültek. Most azonban az Oregek Tanácsán megbeszélték, hogy 5 év alatt utcasorokat építenek Csagiliben. Ha az öregebbek házai szabálytala­nok voltak is, most az ifjúság házait egyvonalban építették. A 24 óház mellett 24 if­júsági házat építettek. A domb alján az öregek házai állottak szabálytalanul, míg a dombtetőn a fiatalok házai egyvonalban, a házak előtt az út, a csapások sokaságával. Így minden portán felül az ifjúság házai, míg a védett, domb alatti házakban az öre­gek; köztük a melléképületek a porták elválasztójaként épültek. Ezért az ifjak és az öregek civódásai megszűntek. Ha árvízveszélyről jött a hír, az öregek is a fiatalokhoz menekültek. Az egy sorban lévő melléképületek viszont a szomszédokkal való vesze­kedéseket küszöbölték ki.

Itt már a Zagrosz és Élám törzsek azon szokását is megszüntették, hogy az elbol­hásodás miatt minden évben új faházat építettek a lakógödrök fölé, mert az,építke­zéshez szükséges fákat hosszabb úton kellett az építkezés helyére vonszolni. Uj háza­kat csak új nemzedékek felnövése után építettek, 20-30 medvetoros év után.

Csagili közepén állott a hun törzsszövetségbeli öregek háza, ahol az Ordoszban ki­képzett kalandozókat megvendégelték. Így minden házhoz kettő, illetve minden por­tára 1 lovas jutott. Ezért az öregek és a fiatalok is kaptak vendéget. A vendégséget az asszonyok rendezték meg a házukban, amely arra szolgált, hogy benne főzzenek és a gyermekeket ott neveljék. Minden házban volt egy padlózatba mélyített tűzgödör, 282

al és le d.

a


ahol az étel-forraló köveket megmelegítették. Mögéjük építették a búbos-kemencéket és kürtőt a házpadláson levő füstölővel. Azért volt ez az asszonyok háza, mert az éte­leket itt készítették a család részére vagy itt melegítették meg fogyasztás előtt. Min­den házhoz jégverem is tartozott, ahol az asszonyok a romlandó ételeket őrizgették.

A ház mindig az asszonynépek birodalma volt, amely felett a hun korszak óta az aranyasszonyok uralkodtak.

Csagili közepén, a Főtéren állt a 4 házból összeépített, Oregek Tanácsának az épü­lete, 4 különbejáratú helyiséggel. Mindegyik helyiség 5-5 öles volt. Az elsőben szé­kelt a bíró, másodikban a sámán, a harmadikban az Aranyasszony a szolgálatos rima­lánnyal, míg a negyedikben a gyermekeket váró asszonyok voltak a rimalány felügye­letével. A tűzgödör az Aranyasszony helyiségében volt a búboskemencébe torkolló kürtővel, de a nyílások úgy voltak megszerkesztve, hogy búboskemence-szerűen min­den helyiséget melegítettek. Kívülről a ház messziről hozott pirosas agyaggal volt szí­nezve. A bíró perlekedő és őrség ügyekben intézkedett. A sámán a törzs névadó fel­jegyzéseit őrizgette, a betegek között tevékenykedett, és a hitbeli szertartásokat intéz­te. Az aranyasszony végezte a vetést, az aratást és az őrlő helyek tisztántartását és minden asszonynak a holdtöltétől-holdtöltéig való egyszeri, háromnapos megkímélé­sét minden munkától, s szaporodásnál a gyermek világrahozatalának megkönnyítését a rimalányok segítségével. Az ifjúsági Aranyasszony a negyedik helyiségben irányí­totta a pihenésen lévő asszonynépek lakásának tisztántartását és családjaik étellel-ital­lal való ellátását. Legfontosabb feladata azonban a “Jajpadról" lekerült asszonynépek és az újszülöttek gondozása volt 5 napig. Utána az Aranyasszony házában megtörtént a névadási ünnepség. Ezen közösségi házban naponta pontosan meg tudták monda­ni, mennyi a Csagili település lélekszáma. Most, 860. Aranyasszony ünnepén (augusz­tus 15.) Csagili lakossága 489 volt, mivel a 490. lakost, Kantár öreg-sámánt, elavult házának padlózatába, kelet felé fordítva, ülő helyzetben eltemették. Ebben a házban már nem lakott senki, mert az özvegyen élő öreg sámánnak a harcos-vadász gyerme­kei korábban már mind építkeztek. Kantár sámán nyilvántartásuk szerint 45 évet élt kíméletes életmóddal. Aranyasszony napja előtt született és 45 Aranyasszony-napi ünnepet élt.

A Központi-ház a település legmagasabb pontján volt. A bíró innen irányította a közös vadászatokat és az ellenséges kóborlók ellen Csagili védelmét, valamint a sza­marasok földmunkáját. A helység éjjeli őrségét ő állította össze és a 24 tagú őrséget jól megszervezte. A 4 bejövő út mellett 4 boldoganyás ház állott, ahol minden kürtő mel­lől egy köpenyes figyelt az éjszakába. Ezen köpenyt viselő sérült harcosok egyike mindig figyelt, míg a másik a nyilakat gondozta. Amint ellenséges ember vagy vad megközelítette Csagilit, lenyilazták. Reggel pedig jelentették a bírónak az eseménye­ket. Ugyanakkor az árvizeket is jelenteniük kellett, hogy a veszélyeztetett öregek idő­ben a dombtetőre költözzenek. Ugyanide vitték az alacsonyabban lévő állatállományt is az árvízveszély elől. Tűz esetén azonnal intézkedtek a Tűztoronyból.

Amikor a 24 Hun Törzsszövetség gazdagabb rétege a Magyarkától Hunnor városá­ig húzódó területet meghódította, az útközben látott építkezési módokkal a Közpon­ti-épületek Oregek Tanácsának helyiségeit újjáépítette. Mészhabarcs helyett alabást­rom padlózattal látták el, míg a búboskemenceszerű fűtést úgy építették meg, hogy az Aranyasszony házában volt a tűzgödör besüllyesztve és a kemence melege innen áramlott a rimalányok helyiségébe, ahol az ifjúsági aranyasszony az új nemzedék világrajötténél intézkedett. Innen a körfűtés a sámán házába vezetett, ahol a betegek tartózkodtak. A sámánnak mindaddig élelmezni kellett betegeit, amíg azok fel nem

283


gyógyultak. Tehát a sámánnak érdeke volt a betegek mielőbbi meggyógyítása, mert annál gazdagabb lett. Végül a fűtés a bíróhoz vezetett, ahonnan az őrségeket irányí­totta. Legvégül a padon lévő kürtőben és füstölőben végződött ez a nagyon ésszerű melegítő-rendszer. A tűzőrnek nem volt szabad elaludnia.

A fentiek értelmében minden portán 3 nemzetség élt. Minden házban a Nagyasz­szony lakott a dombon, míg a fiatalasszony a komorában élt. A gazda a lovakkal és a lábasjószágokkal aludt együtt és azokra vigyázott. A fiatalság a melegebb hombárban lakott, s végül az öregek a régi házban, amelyiket, ha az idősebbek kihaltak, újjáépí­tették. Tehát 20 éves korig egy csoport külön lakott a nagyasszonnyal. A 200 év közötti dolgozó csoport a hombár-komora helyiségekben, míg a 40 éven felüli öregek a kímélő öreg házakban éltek. Ezt a kort azonban nem mindenki élte meg, mivel a va­dászat és az állattenyésztés, valamint a betegségek gyakran megtizedelték a lakossá­got. Igen kíméletes étkezés és gondmentes élet mellett érte el ritkán valaki az 50. vagy 60. évet!

Amikor a hunok ezt a térséget a hatalmukba kerítették, Zagrosz és Élám törzsei csak kecskét és juhot tenyésztettek és csak ritkán fogtak be vadmalacokat, hogy a há­zaknál neveljék föl őket. A szamarat a közlekedésben és a tűzifa hordásnál használták. A hunok tanácsára kezdték el az ásóbotok összeszerelésével a szamárfogatos földekék használatát. Ugyanis a hunok a szumírföldön való rokonlátogatásaik során elsajátítot­ták a hatékonyabb földmegmunkálást és azt a Zagrosz-Élám törzseknél bevezették. Azonban arra még egyik hun vitéz sem gondolt, hogy a nagy tiszteletnek örvendő lo­vat a föld megmunkálására használják. Ezt csak most kísérletezték ki az ordoszi sík­ságon és a kiöregedett lovakkal most mutatták be Csagili népének ezt a módszert.

Legelső teendőjük az volt, hogy a közösségi épületet vörös-fekete állatábrázolások­kal befestették. Bemutatták az öregebb lovakkal való mélyszántást és a lányokat be­tanították a fogazott sarlók használatára.

Mivel Zagrosz és Élám népe is ataiszi eredetű volt, a beszédjüket megértették és az Aranyasszonyok uralma alatt élő őslakók a hunok vezető uralmát elismerték. Hunor­tól Magyarkőig a lovasok útját valamennyi törzs karbantartotta. Nagy élmény volt nekik, hogy láthatták a 48, kalandozni induló, Ordoszban tanult ifjúnak a felvonulását.

Minden nagyobb településen, így Csagiliben is a központban épült Nagyházban tanyáztak a hunok a sámáni, rimalányi és őrség-adó szerveikkel, továbbá szaporasá­guk folytán egy-két lótenyésztő család, akik az Elám és Zagrosz törzsbelieket a ló sze­retetére nevelték. Ugyanis a ló volt az összekötő közlekedési alkalmatosság az egyes gazdag hun települések között, amely a 24 Hun Törzsszövetséget összetartotta. Az Ordoszban meghozott Hun Törzsszövetségi törvényeket az egész Hun Birodalom el­fogadta. Így a hegyek és síkságok találkozásánál a régi ataiszi földművelési szokáso­kat meghonosították. Mivel itt a hegyekből lezúduló folyók bővizűek voltak, a síksá­gon öntözéses földművelésre tértek át, míg a dombos vidékeken a lépcsőzetes föld­megmunkálást vezették be. Sok helyen lépcsőzetes öntözőművet is szerkesztettek. Az ásóbotok és a földpiszkáló dorongok helyett az uruki módon való szamaras földmű­velést és a lóval való szántást tanították be. Így a szamár inkább csak teherhordó ál­lat lett, bár a szegényebbek továbbra is használták a kisekés, szamaras földporhanyí­tásra, de a gazdag hunok szívesen átálltak a nagyekés, lovas földművelésre.

A házak építésénél áttértek a kisebb, 2 x 1 araszos és tenyérnyi vastag pelyvás vá­lyog-téglák készítésére, amivel az asszonyok is könnyen dolgozhattak. Az ereszeket az ordoszi kísérletezés után fagerendákkal meghosszabbították és így a 15-20 éves házak használhatóságát 60-80 évre tolták ki. Tehát ha egy fiatal házaspárnak új házat épí­284

tet m lé le

I€

v k


tettek, az akkori szójárás szerint ezen ház a lakóit túlságosan is kiszolgálta! Ha vala­,! melyik házból kihaltak az öregek, úgy azokat szétszedték, és a magasabb rétegekben

lévő vályog-téglákat még fel tudták használni. Az alacsonyabb rétegeket melléképü­leteknek szánták, míg a legelső 5 sort talajvíz ellen, magasítás céljából szétterítették. Így a rájuk épített újabb házaknak a talajszintje mindig nőtt, és egyre szárazabb lett.

Sok esetben az újjáépített Öregházakat csak hombároknak, azaz élelemtárolásra használták. Mindenütt, ahol a hunok megjelentek Hunnor és Magyarka között, be­vezették a törzsenkénti tárkány-rovást, míg a képzettebb sámánok a törzsi székhelye­ken fősámáni rovást műveltek. A sámánok a földmegmunkálási részesedést tárkány­rovással végezték, de a fősámánnak küldött jelentéseket csak fősámáni rovással róhat­

, ták. Az újonnan alakult törzsek előszeretettel alkalmazták a törzset jelképező szob­rocskákat, amelyeket a házak szentélyeiben helyeztek el.

Így a sámánok lassan az élelmiszer termelésének irányítói lettek és az igazságos szétosztást is ők végezték. A bírónak a hun telepek védelme volt a legnagyobb felada­ta. A települések belső életének minden szála a település aranyasszonyának kezében futott össze, tehát a hun-telepek belső irányítása hármuk kezében összpontosult. An­nál inkább, mivel megjelent a ló, mint távolsági öszekötő kapocs. A lovasok könnyeb­ben meg tudták védeni a törzsek településeit. Eleinte a ménesekből kikerült lovak csupán hátaslovak voltak, majd szekér-járatok igavonói lettek, a szamár-fogatok he­lyett termény szállításra és igás fogatoknak is felhasználták a kiöregedett lovakat, leg­végül szántásra fogták azokat.

Mivel a férfiak a legmegterhelőbb feladata a vadászat volt, az aranyasszony az aranyasszony-sámánnal a vadászat eredményét is nyilvántartotta, ugyanakkor az asz­szony-csapatok munkáját is ellenőriztette. Az őrség külön juttatásokkal járt. A távol­sági hun kereskedelem irányítására és védelmére kísérő lovasokat szerveztek. Tíz hun település lett a “Tíz nyíl szövetség" címén a települési egység. Ehhez járult 1 fakiter­melő telephely és a folyó mellett 1 halásztelepülés. Így a szövetség 12 településből ál­lott. Mindegyiknek a sámánja más-más kiképzést kapott. Minden két “Tíz nyíl szö­vetség" csoport alkotott 1-1 24 Hun Törzsszövetségi egységet. A 25. település volt a vezéri főváros, ahol a vezető hun-nemesek kiképzése folyt. Minden vezéri szálláste­rület 1 tömény lakost számlált az elagottakon kívül. Amennyiben a létszám emelke­dett, újabb vezéri “Tíz nyíl szövetséget" alapítottak. Ezeket a kiképzésen lévő, rovást ismerő fiatalokból állították össze, akik az új települések őslakóit irányítani tudták. Így a 24 Hun Törzsszövetség területe folyton növekedett. Az összekötő kapocs a nagy lóállomány lett, mint a leggyorsabb közlekedési eszköz. Ezeken a vezéri szállásokon a lóval rendelkező és kiképzésre beküldött hun ifjak elsősorban lovagolni, számolni és róni tanultak meg és a hadviselés művészetét sajátították el.

Az egyik intézkedésük az volt, hogy a vályogtéglák készítéséhez csupán a törek és pelyva használatát engedélyezték, mivel a nagy lóállománynak a búza és árpaszalmá­ra szüksége volt. Egyrészt aljazónak és a lóállások befedésére, mivel a szalma vastagon való elterítése meleget adott. Tartaléknak is kellett a szalma, mivel az ellenséges tör­zsek azt gyakran felgyújtották. Minden telephelyen alkalmaztak kiképzett kovácso­kat, akik a tűz csiholásához és a sarlók készítéséhez értettek. Így vezették be a hon­foglaló hunok például a fogazott sarlók gyártását, mert ezzel a búza, az árpa és a zab sarlózását meggyorsították és megkönnyítették. Némelyik kovácsnál százszámra állot­tak a hombárban a kovács sarlók, amivel a kopottakat pótolták. Ezen kovácsok pél­dául megszervezték a tűzőrző szentélyeket, amelyiket rimalányok őriztek.

Ezen a vidéken érdekes dolgokat figyeltek meg a kalandozók, ami az egész Csagili­285


Bami vidékre érvényes volt. Módosabb öreg házaspárok a tűzőrző hely közelében magukhoz édesgették a fiatal leányokat, hogy a homokpergős pihenőjüket ott töltsék. Igen ám, de a gazduramnak is voltak kedvenc unokái és azok barátai, akik már kezd­tek a tűzőrző rimalányok körül legyeskedni. Életük alkonyán a búslakodó öregek szinte megfiatalodtak a fiatalok nevetésétől. Elmesélték és megtanították nekik a régi idők játékait. Így sokszor a reggeli kakasszó riasztotta szét a fiatalokat, amikor a szi­gorú bíró munkára vezényelte őket.

Amíg a Zagrosz és Élám törzsek maradékai a házuk agyagpadlójába temetkeztek, a hunok a halottaikat elégették. Az összegyűlt porukat egy díszes edényben szentélye­ikben sokáig őrizgették. A kalandozáskor elhunytak elégetett pormaradványait egy­szerű harcosoknál a vízbe szórták. A sámánok és írás-rovás mesterségben járatos sze­mélyekét hegyen szórták szét, hogy a porukat szerteszét vigye a szél, s így az állatok vagy emberek szervezetében tovább éljenek. Az asszonyok hamvait az öntözési csa­tornákba szórták bele, hogy ők a termelvényeikben tovább éljenek.

Az ataiszi törzsek 6 soros árpát és Uruk városából hozott érces búzát termeltek. A hegyi őslakók csak az ott honos 2 soros árpát ismerték. Az ataiszi és a hun törzsek megjelenése után sem hagyták abba ennek a termesztését, mivel a 2 soros árpából ké­szített árpalepények, vagy az árpakása sokkal jobb ízű volt, mint a hatsoros uruki árpa. Az uruki búzát szívesen ették, mivel az laktatóbb volt. Kurd vezér hegyi népe ebben az időben eladásra is készített hajlított, sima és fogazott sarlókat. A hegyi tör­zsek által készített árpabogácsákért szívesen adtak az uruki búzából magvakat cseré­be, hogy azokat a hegyi tisztáson vessék el. A ház mögötti kertekben azonban még mindig használtak ásóbotot, fakapákat és fába süllyesztett aratókéseket. Az állattartók kis falapátokat is alkalmaztak.

A Nagyházak kétrészesek voltak. Egyikben volt a tűzgödör és a búboskemence, míg a másik részben volt az agyaggödörrel ellátott női lakhely, amelyet kisebb család esetén hombárnak is neveztek, ahová az asszonynépek hamvassal hordták be a leara­tott terményt. A nagyobb, új családoknál az agyagvermes női lakhelyeket a hombá­roktól külön választották. Fészer alatt cséphadarókkal az Élet-magvakat kicsépelték és kiszáradva agyagedényekben az agyagvermekben tárolták.

A Nagyházban volt az őrzött fűtés, amelynek kürtőkéménye a másik, azaz a kis­hombárt is melegítette. A búboskemence a gyermekek helye volt. A másik helyiség, a kishombár volt, a pörkölt-magvas kis-veremmel. Az ebből nyíló nagyhombár a csa­lád éléstára volt a nagy agyag-vermekkel, ahol cserépedényekben az egész évre való szemes terményt tárolták.

A fészer volt az asszonyok munkahelye, ahol kőmozsár, dörzsölő és őrlőkövek vol­tak, amellyel a lepénynek valót elkészítették. Voltak olyan házak, ahol még télen sem a nagyházban pörkölték a búza-árpa szemeket, hanem a fészer alatt lévő pörkölő ke­mencében. Nyáron a kinti pörkölő kemencét bogácsa-sütő kemencének is felhasznál­ták. Ezen lepény és bogácsa-sütő kemencék építését már a 24 Hun Törzsszövetség uralma alatt sajátították el. A kisgyermekeket, de a serdülőket is főként tejben főtt, sült búzakásával etették. Csak pendelben futó gyermekkorukban etették meg őket le­pénnyel. Ugyanakkor kezdték a búzavermek falát is kiégetni, hogy az szárazabb le­gyen. A sütés és főzés főként a hidegebb időszakokban mindig a Nagyházban történt. Így a hatalmas sütőkemencék meleget is adtak és a gyermekek a kuckóban soha nem fáztak meg. Ennek a közelében végezték a forraló kövekkel való húspuhítást és ké­sőbb a húsok főzését is. A gyermekek a kuckó-padka szélén ettek kis bögrécskéikből, és annak tálkájából ették a puha húsokat. Amikor már erős fogazatuk volt, a családfő 286

az cs<

tej tál sa m b~ je rr b t( t~ k


az evőpadhoz ültette őket. Már keményebb húsokat is adtak a kezükbe, amelyet elrág­csáltak. Amelyik étel nem fogyott el, azt kivetették a kutyaólba.

Amíg az asszonyok munkája az Aranyasszony irányítása alatt az Élet-magvak meg­termelése volt, addig Zagrosz és Élám törzseinél a férfiak vadászattal foglalkoztak. Fő táplálékuk a vadkecske, vadjuh, a gazella és a vaddisznó volt. Leghamarabb a farka­sok árván maradt kis kölykeit fogták be házaik őrzésére, mivel a gyermekek ezeket minden telephelyen megszelídítették. Utána kiskecskéket neveltek fel házaik közelé­ben, zárt ólakban, ezeket később nyájakban legeltették. Ezek adták a családnak a te­jet. A vadjuhot és vaddisznókat nehezebb volt megszelídíteni, de végül ezek is a ház mögötti ólakban kaptak otthont. Könnyebb lett az Élámiak helyzete, amikor nyájak­ban őrizték a tejet és húst adó házi állataikat. Ekkor még a rókát és farkast is meget­ték, sőt éhínség esetén még a kutyákat is. Amikor az ataiszi népek telepesei megjelen­tek, már a szamarakat is háziállatként tartották. Csak a gazdag hunok hoztak maguk­kal lovakat és szarvasmarhákat, utóbbikat szent állatként tiszteltek az őslakók. Ezek­nek még a csontjait is porrá égették és elhintették a földjeiken.

Amikor a hunok megjelentek, elkezdődött az ordoszi köles termelése, amelyet mind egy szemig elfogyasztottak, csak az árpa-búza szemeket hagyták jobban kiszá­radni és fedett csűrökben vagy kazlakban tárolták. Nagy őrlőköveken megkezdődött a magvak dörzsölésével való lisztkészítés és végül a lisztből való kenyérsütés, amely csökkentette a gyomorbántalmakat. Ordoszi hatásra az ólakbani állattartást nyáron kinti legeltetéssel váltották, és tavaszi sarjú füveket szárítottak télire, mert az állattar­tást már nem bízták a véletlenre. Téli szállásként az Oregek üresen maradt házait és a határ-mezsgyén levő, kisebb nagyállattartó ólakat használták, hogy a család tej ellá­tását minden reggel biztosítani tudják. Tehát a ridegtartásos karámok mellett házi szükségletre tehenet és fejőkecskéket is tartottak. Amíg a háziállatok tejét a család fo­gyasztotta el, addig a karámok tejhozamát túró, tejföl és sajt készítésére használták. Hetenként csak kétszer jöttek be a csordákkal a településekre.

Érdekesség volt a legeltetés azon formája, hogy reggelenként a ház közelében lévő karámból kihajtották a juhokat, kecskéket és szarvasmarhákat, míg délben visszahaj­tották őket. Délután, a hőség szűntével újból kihajtották a hegyi legelőkre az állato­kat és este visszahajtották őket. Ebben nagy segítségre voltak a komondor, kuvasz és pulikutyák, akik nemcsak a nyájakat, hanem éjjel a házakat is őrizték. Sőt a nagyobb kutyafajták, mint a kuvasz, még a medvével és a farkassal is szembeszálltak a nyájak őrizetében a külső akloknál. A bárányoknak és kecskegidáknak külön kis karámot építettek, így az esős és hideg időben is védelmezni tudták a felnövekvő állományt, mint ahogy a kuckókban a gyermekeiket védelmezték. Minden lakás és ól közelében széna és szalmakazlak állottak. Mikor a hunok a kulturájukat rájuk is kiterjesztették, a széna és szalmakazlakat egy futásnyira tartották a házaktól a gyakori tűzveszély mi­att. Így alakultak ki a szénáskertek és a szalmáskertek, gyakran őrségekkel biztosítva.

A házközeli karámokat kettőzve készítették, mivel Ordoszban rájöttek arra, hogy ahol a jószágaik a karámban kitelelnek, ott tavasszal már zöldségeskertet lehet készí­teni. Így minden családnak volt 2 karámja és 2 zöldséges-kertje, amely a családot tel­jesen ellátta zöldségfélékkel. Ezek nem ehető részével viszony nyulat tenyésztettek fedett ólacskákban és nyári karámokban. Szarmasmarha minden 3 nemzedékes csa­ládnál csak 1-1 darab volt. Minden falu szélén volt pajta a bikával, amit az egyes tele­pülések állandóan cserélgettek. Mellette volt a csődörös háza. A szarvasmarhák sza­porításával az Aranyasszony, a csődörrel a bíró foglalkozott.

A legeltetést a bíró, a fejést az Aranyasszony irányította. A legeltetést botokkal és

287 r


dárdákkal segítették. Az őrségeket és a vadászokat nyíllal, gerellyel, dárdával és pa­rittyával látták el. A központi házak közelében kaparókés- és sarlókészítő szakembert alkalmaztak, aki a fegyvereket is készítette. Zsákmány esetén a tizedekből ő is része­sült. Ez az ember végezte a fegyverek csiszolását és élezését, valamint a bőrfeldolgo­zást. Csont-tűket, csont árakat is készített. A gazella, vadjuh és vaddisznó zsákmány­ból is kapott. Legkönnyebben fiatal állatokat tudtak elejteni. A prémes állatoknak csapdákat állítottak és hurkokkal fogdosták össze őket. Lesből való vadászatoknál nyilakat, dárdákat és íjakat használtak. Parittyákat csupán kisvadaknál alkalmaztak.

Az élelem termelése mellett a vadászat miatt különböző háziiparokat is űztek. Ezért alkalmazták a kovácsokat, akik mellékesen fa- és csontszerszámokat is készítet­tek. A kovaköveket a legügyesebb emberek pattintották. Ezek a pattantyúsok pengé­ket, fényes kaparókéseket és nyílhegyeket készítettek. A magköveket leginkább a minden háznál lévő szerszám-hombárokban pattintották, hogy annak minden mara­dékát fel tudják használni, akár még festék-törésre is. A szerszámokat a falakra fel­akasztották. A berakásos fogazott sarlót a mesterember házánál élőállatra cserélték, mert az már művészi munkának számított. Gyaluvakarókat külön készítettek, ahol külön, e célra szolgáló csiszoló kövek állottak a rendelkezésére. A kaparókésekkel az elejtett vad bőrét levakargatták és csontsimítókkal letisztázták. A bőröket és a préme­ket csak ruhák készítéséhez használták. Árral lyukakat fúrtak a kikészített anyagba, csont-tűvel inakat húztak a lyukakba és fűzték a csont-árral és csont-tűvel tovább. Ezen munkálatokat nem a Nagyházban végezték, hanem a fedél alatti színben. A da­rabosabb bőrmunkákat kint csinálták, de télen a prémes ruhaféléket a Nagyházban is megvarrogatták. Nyáron, amennyiben ráértek, kint a fészer alatt dolgozták ki a bőr és prémes munkát. A lapocka-csontos kaparók lassan eltűntek és az ordoszi fémszerszá­mokat kezdték inkább használni. A gyaluvakarós megmunkálás mind az udvarokban folyt, ahol az ácsok már használni kezdték a vonókéseket és a csontfúrókat is. A kő­fejszéket is előszeretettel alkalmazták. Az élelem termelésének velejárója volt a faze­kasipar, az agyag-szalag tapasztások módszerével. Edényeiket sörte-ecsettel festeget­ték. Amikor a hunok átvették a hatalmat, megkezdődött edényeik égetése kemencék­ben és ezzel a máglya-égetést megszüntették. Az égetést akár az újfajta, zárt tűzhelye­ken is elvégezhették. Azonban a cserép-edény égetők és a lepénysütők külön kemen­cében végezték a munkájukat a falu közepén.

Csagiliban elköszöntek a hun vezetőségtől és az Élám-Zagrosz vidéki őslakóktól és a hozzájuk csatlakozó kísérőkkel elindultak Magyarkára, az Ősmagyar vallás központ­jába, akikkel állandó összeköttetést tartottak fenn. Ugyanis akárcsak Ordosz-Hunyor és Csagili között, itt is tíz-nyíl vagy 24 nyilas falucskák sorakoztak a hegyvidék lába­inál, míg a nagyobb folyók mellett kettős települések szerveződtek. A tíz-nyíl falvak 10 lakóházból álltak, egy központi házzal és 2-3 őrházzal, tehát 14 lakóház volt. A hun települések 24 házból, egy központi vezetőségi házból és 4 őrség boldoganyás-házból álltak. Tehát a hun településeket úgy lehetett felismerni, hogy 30 épületnél keveseb­bet nem építettek, mivel ezek jobban védhetők voltak.

Minél közelebb értünk Magyarkához, annál inkább érezhető lett az aranyasszo­nyok uralma. Itt a 30 házas, és a 63 házas, kettős települések belső életét az arany­asszonyok intézték. A ruhák készítése teljesen az ő kezükben volt. A nők igen tetsze­tős, prémes ruhákban, ékszerekkel jártak. Bami hun vitéz édesanyja volt a Nagyme­leg-víz melletti leghatalmasabb aranyasszony, Enzeli aranyasszonynak hívták. Korán özvegységre jutott. 5 fia közül Bami volt a legnagyobb, ő Atrek fejedelemnek a húgát vette el feleségül, akit Enzeli aranyasszony Ordoszba vezényelt rimalány képzésre. 288

A~ ur m le r~ tí la a


Amíg Hunor városától délkeletre és tőle Csagilig férfi-uralom, addig Csagilitől kettős uralom volt az Atrek torkolatáig, de innen Magyarkőig, Enzeli aranyasszony birodal­mában mindenütt az aranyasszonyok voltak hatalmon. Itt a 30-as vagy 63-as ház-te­lepülések központjában a mindenkori aranyasszony lakott. A legközelebbi, futásnyi­ra épült településen lakott a bíró az őrséggel és a templomokban levő gazdasági veze­tőséggel, a védelmi és vadászati férfi lakosokkal. Az egy futásnyira levő településekre jártak aludni és étkezni. Az őrparancsnok az írópapokkal együtt mindennap részt vett a közösségi házban való tanácskozáson, ahol az aranyasszony döntötte el munkák végzését, mindenkinek a meghallgatása mellett. Mindenkivel kiegyeztek, ezért hadat Magya fejedelem megjelenésétől kezdve nem viseltek.

Emeli aranyasszony hatalma az Atrek torkolatától Magyarkőig terjedt, a többi aranyasszony szoros összefogásával. Mivel a Nagyvíz és a Hegyek között csak jó 2 fu­tásnyi távolság volt, a vályog házfalakat a hegyi kövek alapzatára helyezték, vagy pe­dig, Magyarka közelében teljesen kőből való házakat építettek, de azokat is 20-30 évenként átépítették. A férfinépek azonban jobbára csak vadászattal és nagyállatok tenyésztésével foglalkoztak.

A kiképzett sámánok között mindig volt 1-1 aranyasszony-pap, aki az arany­asszony intézkedéseit végrehajtotta. Ezt rimaszécspapnak is nevezték.

Emeli Rimaszécs volt például az első aranyasszony, aki már hatalmának kezdetén elrendelte, hogy a vályog falak csakis törekkel készülhetnek, mivel a szalmát csakis a hegyek felé eső szérűskertekben tárolhatnak és azokat csak a nagyállattartók használ­hatják fel almozásra vagy kemencék begyújtására. Az agyaghabarcs hordására bőrvöd­röket alkalmazott, a kövek hordására pedig a Buda kőműves fejedelem által is hasz­nált kosarakat. A leghasznosabb intézkedése az volt, hogy a síkságon épített lakáso­kat 20-30 évenként terítsék el és utána kőlapokra rakott házakat építsenek pelyvás vályogból, mivel ezek melegebbeknek bizonyultak. Az őrségek lakótornyait kövekből építsék fel tornyos figyelőkkel és ugyanúgy építsék a fejedelmi székvásárhelyeket is kőfalakkal körülvéve, őrtornyos kapukkal. Még a nagyobb településeken hivatalosan is elrendelte, hogy minden házkijárás elé kerteket létesítsenek, az élelmezés meg­könnyítése végett. Az állatok részére vert agyagból készítsenek ólakat. Hombárokat pedig minden esetben vályog-téglákból készítsenek. A közösségi házak azonban csak­is kőházak lehetnek központi alsó fűtéssel és melegített szülőházakkal. Minden falu­ban 3 szabad tűzhely is legyen, nehogy az asszonyok a lepény vagy bogácsa sütésen összevesszenek. Az asszony népeken ne vegyen erőt a lustaság, hanem az ebédfőzés első kötelességük legyen. Reggeli és esti étkezéskor könnyű ételekről gondoskodja­nak. Az őrségnek, valamint a pásztoroknak igen tápláló ételeket készítsenek. Utazás­kor száraz húskészítmények porával lássák el a férjeiket és az őrségeket. Minden ház­ban legyen tűzgödör és búbos-kemence kuckóval a gyermekek nevelése végett. A kása, lepény, bogácsa és újfajta kenyér készítése mellett minden eladó leányka a főzés mesterségét is tanulja meg. Minden leány 3 melegítő-követ kapjon 2 levesfőző fazék­kal, ugyanannyit a legény is, hogy a külön életet gond nélkül megkezdhessék. Min­den férfinép holdtöltétől-holdtöltéig 24 kisrátó pörkölt szemet kapjon, de a nők csak 20-at, mivel a főzésnél a férfiak részéből is kóstolgatnak. Ugyancsak havonta a közös­ből 5 kisrátó húst kapnak a férfinépek és 4 kisrátóval a nők és a gyermekek. Minden udvar köteles havonként 1 nyulat átadni áldozás végett.

Ebből fedezi a sámán a kis vendéglátásokat.

Enzeli aranyasszony, legfőbb Rimaszécs szerint korábban a Zagrosz barlangjaiban laktak a törzsek, csak vadászattal és kétsoros búza és árpa gyűjtögetésével foglalkoz­

289


tak. Most lent a dombvidéken és a síkság szélén már megmunkálják a földet és öntö­zéssel bővebb termést érnek el. A vadászszerencse sok húst hozott a kemencébe.

A férfi-uralom alatt élő törzsek nyájaikat legeltetve vándoroltak és így falvaikat időnként újjáépítették. Az asszony-uralmi területen az aranyasszonyok kötötték ma­gukat az állandó lakhelyekhez és házaik 20-30 évenkénti újjáépítéséhez. A nagy állat­tartóknak az állataik biztos megélhetést, az élelmiszerek termelése pedig változatos élelmezést biztosított.

Tónusz-Bátika kalandozói is meggyőződhettek arról, hogy Csagili birodalmában, ha jobb legelőre akadtak, a lakhelyüket 1-2 futásnyira máshová telepítették. Bami vi­téz a 25 medvetoros évében már harmadik Csagili helységről tudott. Ellenben Enzili birodalmában a lakóhelyek egyhelyben maradtak és inkább öntözéses földművelést végeztek és az állataikat más-más helyen legeltették. Így kialakult a nyári és a téli ak­lok tartásának a szokása, és a szemes magvak termelése mellett elkezdték a télire való szénát és alomszalmát is a szérűskertekben gyűjteni.

Igen érdekes volt az aranyasszony-sámánok, vagy ahogy Magyarkán hívták, az aranyasszony-papok rendszere aa aranyasszonyok hatáskörében. Legtöbbször Uruk­ban képeztek ki egy pateszit, aki aztán a magyarkai templom-gazdaságban tanítgatta az aranyasszony-papokat. Az írnok-képzésen minden uruki tudományt elsajátítottak. Enzil aranyassszony az enzili templom-gazdaságban eltervezte, hogy annyi hatsoros búzát kell termelniük kenyérnek és lepénynek és annyi kétsoros búzát kalácsnak, amennyi a jelenlegi 720 léleknek elég lesz az új termésig. Minden személyre havon­ként 1 vékás faedénnyel mértek ki szemes terményt a közös hombárból. Mivel azon­ban gyümölcs gyűjtés miatt ebből még maradt is, gyakran mértek ki a hatsoros búza és a kétsoros búza mellett hatsoros árpát és kétsoros árpát is, hogy a házaknál a cse­répkorsókban mindig maradjon megtakarított élelem, hogy az éhínségre gondolva ta­karékoskodjanak. Amíg két holdtölte között apróbb állatok húsát is ették, minden holdevési ünnepen a pásztorok nagyállatot vágtak a szarvasmarha, ló, juh és kecske­állományból, és minden pásztorember ilyenkor helyet cserélt. Az aranyasszonyok azt is sok helyen elrendelték, hogy gyümölcsöket aszaljanak télire, az élelmezés változa­tossá tételére.

Az aranyasszony-papok az agyagtáblácskáikon minden családnak nagysága szerint ellátási jegyzéket készítettek, amit aztán minden hónapban összetörtek újrahasználás végett. Ezek a feljegyzések még a nagyállattartási hónapokat jelezték. Ilyenek voltak a következők:

            1. Medvetor hava:       8 adag hús,     8 adag búza    2 adag zsír      2 adag gyümölcs

            2. Szarvastor hava:    8 adag hús,     8 adag búza    2 adag zsír      1 adag gyümölcs

            3. Bölénytor hava:      6 adag hús,     8 adag árpa    2 adag zsír      1 adag gyümölcs

            4. Báránytor hava:      8 adag hús      8 adag árpa    2 adag zsír      2 adag gyümölcs

            5. Borjútor hava:         6 adag hús      8 adag búza    1 adag zsír      2 adag gyümölcs

            6. Gödölyetor hava:    6 adag hús      6 adag árpa    1 adag zsír      1 adag gyümölcs

            7. Tehén hava:           4 adag hús      4 adag búza    1 adag zsír      -

            8. Aranyasszony hava:          8 adag hús      8 adag búza    1 adag zsír      -

            9. Tigris hava: 6 adag hús      4 adag köles   1 adag zsír      1 adat gyümölcs

            10. Oroszlán hava      8 adag hús      8 adag búza    2 adag zsír      2 adag gyümölcs

            11. Halak hava:           8 adag hús      8 adag árpa    2 adag zsír      2 adag gyümölcs

            12. Disznótor hava:    8 adag hús      8 adag búza    2 adag zsír      2 adag gyümölcs

            Tárkány hava: 8 adag hús      8 adag búza    2 adag zsír      2 adag gyümölcs

290


A tárkány hónapot Lugal-oroszlán és kézműves hónapnak is hívták, mert ekkor még a kézművesek is vadászni mentek, olyan nagy húsbőség volt. A nyári hónapok­ban azért osztottak kevesebb húsmennyiséget, mivel a háziasított kisállatok is pótol­ták az élelmezést. Szemes magvakat is kevesebbet adtak, mert a sarlózóknak jogában állott az elhullott kalászokat öszegyűjteni, maguk és a kisebb állataik részére. Azon­ban csak annyit gyűjthettek, amennyi férőhely volt a házaik mellékhelyiségeiben. Település szerint változott azonban a zsír és a szárított vagy friss gyümölcsök kiosz­tása a mindenkori termés szerint. Volt olyan Magyarka környéki település, ahol csup­rokban még mézet is adtak a téli ünnepekre. Az aranyasszony sámánok szerint csak abból lehet osztani, ami van. Ezért a papok kiképzésénél a fenti elosztás csak tájékoz­tató jellegű volt és településként gyakran változott. Azonban az igaz volt a kezdettől fogva, hogy az asszonyuralmi településeken mindenkiről jobban gondoskodott az Óregek Tanácsa, amelyik a központi közösségi házakban tanácskozott, mint a férfi­uralmi helyeken. Igen fontos tényező volt a gyermekek felnevelése és a Nagyasszonyi udvartartás intézménye, amelyik minden vándort befogadott, mert mindenkinek a munkájára szükség volt a fennmaradás és a bőség érdekében.

Az évenkénti holdtölte számítást Ordoszban és Magyarkán, a Nagy-Süán ünnepé­lyeken határozták meg, a mindenkori havazás beindulását figyelembe véve. Ezt pedig a csillagok járása döntötte el.

Egy medvetoros év 12 holdtöltési azaz holdhónapból állott és a kézművesek havá­ból, amelyben minden 4 évben 1 tárkány-napot tartottak és minden 100 évben, a leg­alkalmasabb időben az A Nagyszala napot. Így a csillagászati babiloni év a hold­egyenlítő szerepénél fogva helyrebillent. A Névadó feljegyzések 365 napot tartottak nyilván, míg minden negyedik évben volt a tárkányok vizsganapja és ezt minden al­kalommal megünnepelték. Minden 100 évben a beavatottak tartottak egy Nagyszala napot, és ekkor a medvetoros év nem 365 illetve 366 nap volt, hanem 367 nap. Amíg eleinte, a Hold hozzánk csapódásáig 360 nap jelentett 1-1 tűzszerzési évet, ez a beava­tottak szerint fokozatosan emelkedett később 365 napra, sőt 4 évenként a tárkány képzősök napjával 366 napra egyenlítődött ki. Minden 100 évben, a Nagyszala napjávaval 367-re emelkedett a napok száma, s ilyenkor helyreállt az állatkép szerin­ti Világhónap rendje, amely minden 2160 évben változott. Joli-Tórem, azaz Föld­anyánk forgása a nagy Mindenségen egyenletessé vált. Erről a pateszik állandóan tá­jékoztatták a Beavatottak Körét.

Az aranyasszonyok hősi küzdelméhez az is hozzátartozott, hogy az aranyasszony­papok minden településen nyilvántartották, mennyi juh vagy kecske tartandó, meny­nyi legyen később a szarvasmarha és a ló. Hányan dolgozzanak a föld megmunkálá­sában, hányan a lakások felújításában, hányan a szerszámok készítésében. Ehhez hoz­zájárult a falubíró által meghatározott vadásznapok száma, a külső nagyállattartás pász­toróráinak száma, a csorda, a mét, a nyáj és a ménes legeltetése. A tárkány döntötte el, hányan dolgozzanak famegmunkáláson, állatbőrök feldolgozásán és kova-eszközök készítésén. Ezen utóbbiak voltak a kovások. A vályogvetést az asszony-népekkel vé­gezték a pelyvások, de az aranyasszonyok rendelték el, hány új házat kell építeni nya­ranként és hányat kell felújítani. Almavirágzásra minden házat ki kellett meszelni és fertőtleníteni. Az Aranyasszony és a bíró központi házához mindig a 16-24 fős nagy­családok kerültek, míg ez fokozatosan S-7 fős családokra csökkent a faluvégeken. A falvak legszélén voltak a Boldoganyás őrházak, amelyekben az őrségek tartózkodtak.

Emeli legfőbb aranyasszonynak, a Rimaszécsnek a városa 48 tömény lélekből (480.000) állott, 1-1 tömény lakterülete között 1 tömény azaz tízezer lépés volt. Eb­

291


ből a 48 tömény lélekből 1 tömény adta az őrszolgálatot a városban és a határok őri­zetében. Emeli Aranyasszonynak 12 ilyen érdekterülete volt, tehát Magyarkőig 576 tömény (5.760.000) lélek felett uralkodott.

Hadrakelt serege veszély esetén 12 tömény volt 120 ezredessel. Zagrosz fejedelmé­nek támadásakor maga állt a töményei élére és győzött.

Emeli aranyasszony szigorú rendet teremtett. Minden 3-6 házra esett 1-1 Föld­anya szentély. Minden szentélynek ki kellett állítani 1 lovast teljes fegyverzettel. Ez annyit jelentett, hogy minden 3x24 azaz 72 személyes, nagycsaládos szentély adott 1 lovast, míg a 6 x 8 azaz 48 személyes külső családok is adtak 1 lovast, mert ott keve­sebb volt a kisgyermek. Ha tehát 1 településen volt 12 szentély, akkor az őrség 12 lo­vasból állott. Ezek az őrségek ebéd után váltották egymást tülökszó jel mellett. Ezen őrségnek más feladatai is voltak. Ilyenek a tűzőrségek, hídőrségek és kapuőrségek. Tehát az aranyasszonyok szervezetében 1200-1250 lakosú falunak 12 fő őrsége volt, amely naponként változott, főként a lovasok cserélődtek.

Volt Enzeli aranyasszonynak egy gyakorlatban bevált törvénye: “Ha egy leányod születik, annak a családnak eggyel több fia is lesz, ha azonban fia születik valakinek, úgy az a család számára elveszett."

Ez annyit jelentett, ha felnőtt a leánya valakinek, az vőlegényt hozott a családba, de ha fiú született, akkor a rokonházasság megakadályozása végett el kellett mennie a falujából. Ezért Enzeli birodalmától Magyarkőig a harcosokká nevelődött ifjakat, vagy kézműveseket a hunok térfoglalása után 1-1 lóval és fegyverzettel kiházasítot­ták. A megcsaládosodott, férjhez ment leányoknak új házat építettek az apától függet­lenül az aranyasszony portáján. Magyarkától nyugat felé, Sárhelyig, azaz mocsaras vidékig (Meótisz) férfi-uralom volt a Hun-Baka (szkíta) féle településeken. Itt viszont szokásban volt a leány-szöktetés, azaz a leányrablás, amelyért aztán háborúskodások kezdődtek. Ilyen az asszonyuralmi vidékeken nem fordult elő, mivel a családok a pelyhes állú fiú gyermekeiket munkabírásuk szerint útbaindították más vidékekre, akik sok esetben soha többé nem látták a szüleiket. Az idegen férfiakat minden asz­szony-uralmi településen szívesen fogadták. Ezért az aranyasszonyok birodalmában a népesség nagyon megszaporodott. Itt soha nem volt éhínség, mivel a közös gabona­tárak bőségesen voltak feltöltve és a vadász-szerencsétől fúggetlenül a háziasított nagy­állatok mindig biztosították a húsbőséget.

A férfi-uralom területén azonban folytonos háborúskodás folyt a legelő-területe­kért és az elrabolt leányok miatt. Itt a nő csak belső munkaerőt jelentett, míg az asszony-uralmi területen a férfiak a nők szorgos munkáját kiegészítették. Itt élelmi­szer felhalmozás volt, tehát megszűnt az éhség, míg a férfi-uralmi részeken a háborús­kodás éhséget teremtett.

Az aranyasszonyok magtár őrségeket szerveztek a falu bírájával, nehogy a férfi-ura­lom alatt élők a közös gabonatárolókat meglophassák. Az asszonyok a helyhez kötött­séghez ragaszkodtak, míg a férfiuralmi területek a legelők szerint vándoroltak. Az asszonyok az aranyasszony-papjaikkal megszervezték a munkaeszközönkénti csopor­tokat, a férfiak ragaszkodtak a legelő-vándoroltatáshoz. A helyhez kötődöttség meg­engedte, hogy favágó, mész-, valamint szénégető csoportok keletkezzenek a 250-500 fős faluk társadalmában. Lehetővé tette azt is, hogy egy kis csoport az állatok bőré­nek kikészítésével foglalkozzon, mások pedig szerszámokat készíttetsenek, majd há­zakat építtetsenek a fiatalok részére, mivel az öregek csak ragaszkodtak a régi megszo­kottakhoz. A leánygyermekes szülői otthonokban a leányok a nézeteltéréseket az ágy­ban megszelídítették és reggelre a harag elmúlott. Kevesebb volt az egy családban 292


való perlekedés. Ha a vő makacskodott, könnyen kiadták a szűrét, mert az asszony­uralmi családban csak a nők voltak az állandó családtagok, bár az elvándorlás sokkal kisebb volt, mint a férfi-uralmi területeken.

Magyarkán azonban az indulatok megszelídültek. Magyar utódai a beavatottjaik vezetésével bevezették az ősmagyar vallást, amely nem egy népet jelent, hanem az egy igaz Istenben való hiten alapult. Ezt az Istenhitet nem kényszerítenék rá senkire, mert az ő Istenük nem haragos és büntető Istten volt, hanem szerető Égi-Atya, aki­nek elgondolásait a lábaira megrokkant Anyahita rótta le a szumírok által érthető ro­vásokkal az Arvisura lapokon. Ennek az Égi-eredetű hitnek sok követője volt, ame­lyeknek vezetői a bevatottak voltak. Ez a kis vallási csoport a nőket egyenrangú embe­reknek tartotta és Enzeli Rimaszécs asszonyuralom és a Saka birodalombeli férfi-uralom kilengéseit megszelídítette. Itt nem fordulhatott elő, hogy a férfivá lett ifjakat a szülői háztól elhajtották. A leányokat sem rabolták el, mint a Bakáknál. Az asszony-népeket nem nevezték a sakák szerint asszonyi-állatoknak, hanem mindkét nembeli csoport egyaránt kedvessé vált a családfők számára, amelyben az atyák jóságos családapákká váltak, akik az asszonyok munkáját nagyon megbecsülték. Mivel a hunok és a magyari népek keresztútján épült ez a város, sok vendégfogadójuk volt, amely felett Magyarka fejedelme rendelkezett. Ő volt a város katonai parancsnoka, akit pajzsra emelve választottak meg Magya fejedelem egykori utódai közül. Vendégeket csakis a saját lovagkíséretükkel fogadták, ezért Magyarkán soha nem háborúskodtak.

Annak ellenére, hogy Magyarka fejedelemségében már öntözéses földművelést vé­geztek és karámos, valamint ridegtartásos állattenyésztésük is volt, gyümölcsök gyűj­tögetésével és gyógynövények összeszedésével is foglalkoztak. Ez volt az egyik legfon­tosabb munkája az aranyasszonyoknak. Magyarka messzeföldön híres gyógyítóhely volt. A vadászok feleségei az erdőkben a begyűjtési helyek

 
NemzetHír-Ébredj...

NemzetHír-Ébredj, MagyarA NemzetHír több mint hír! Böngészd oldalunkat, olvasd híreinket! Látogass meg minket, mindennap, ha tudsz. és ha tetszik az oldalunk, akkor terjesztd is, ahol csak tudod! Segítségedet köszönjük!

 Az oldal tartalma nem kommunista, nem fasiszta, nem neonáci. Csupán nemzeti, hazafias érzelmű és  magyar!

 

 
Szavazó

 

Újratöltve: (Katt a linkre) Ön szerint ki/kik állnak a roma-gyilkosságsorozat mögött?

 
Mondj véleményt
Ki nyeri az EURO 2012-t?

Görögország
Orbán Viktor
Manuel Barroso
Angela Merkel
Manhattan
Soros György 11-esei döntik el
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Társalgó
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Számláló
Indulás: 2006-12-02
 

látogató olvassa a lapot.

 
Admin
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

 

 
Egyéb hasznos linkek.
 
SMS hírdetések
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?