ARVISURA I / Dernő oszlopai
Dernő oszlopai
Dernő fősámán és Bihar rovása Kr. e. 2806-2790. (1234-1250. m.t.é.)
A 34. medvetoros évben Batour fősámán temetésén a 24 Hun Törzsszövetség részéről Uzapani úz, Temere suoma és Szolyva manysi sámán illetve vezér megegyezett a kinajokkal abban, hogy nem háborgatják egymás szálláshelyeit, hiszen az agabók magasabb tudású népe mindkét népcsoportba beolvadt és egymással szemben nincsenek követeléseik. Tehát lehetséges a békés együttélés.
Uzapani úz származású fősámán, aki lerótta Batour életéről a 3. Arvisurát és ebben a 24 Hun Törzsszövetség első nagy csatáját, a Hun-síksági csatát, kijelentette, hogy a csatározásokban csak az élők a győztesek. Ezt az elgondolást az Oregek Tanácsa magáévá tette. Batour esetéből tanulva az úzok sokáig nem vállaltak vezető szerepet, de benne maradtak a törzsszövetség forgatagában, mivel Ordosz körül háromnapi járóföldre voltak a szálláshelyeik. A kalandozásokból származó tizedben pedig amúgyis részesültek, mert Ordosz Fősámáni székhely minden igényét az úz szállásokról elégítette ki. Az 1234. medvetoros évben azonban Dernő úz sámánra került a sor, hogy a 85. Arvisurát lerója:
Amikor Imola fősámán halálát érezte közeledni az 1205. medvetoros évben, törzse a vasforraló ifjúságának hírvivőit elküldte a kabarok szállásáról a 24 Hun Törzsszövetség szálláshelyeire, hogy küldjenek egy-egy ifjút Ordoszba, aki majd a sámánok tudományát elsajátítja.
Öt medvetoros év után eljött a sámánok előzködése, amelyen az igen harcos Bihar hun sámán lett az első, Imola, kabar származású fősámán örököse. Innen az egy napi lovaglásra lévő Pusztaszerre mentek, hogy részt vegyenek a Nagy Süán lovasverseny döntőjében. Ugyanis az 1210. medvetoros évben az ifjú harcosoknak maguknak kellett eldönteniük, ki legyen a megöregedett Urga-Balzsán után a fővezér. Ezen a küzdelmen a sámán ifjaknak is kötelező volt a megjelenés. Négy harcos számban Bihar lett az első, de lovaglásban Urga-Balzsán leánya legyőzte a törzsszövetség ifjait.
Ez a győzelem feljogosította Urga-Balzsán leányát arra, hogy az Arvisura törvények szerint a férjét maga válassza ki. A szépséges Dala-Kerulen férjének Bihart választotta. Biharnak Ordoszban már volt egy titkos menyasszonya. Az Öregek Tanácsában a
bölcs Agaba fősámán első Arvisurájára hivatkozott, hogy eljön majd az az idő, amikor Ata-Bis testvérnépüket fel kell keresniük és ő a győzelme éjszakáján egy álmot látott, amelyben Agaba megparancsolta: “Induljatok el a déli Nagyvízig, mert AtaIsis népe vár benneteket!"
A pompás és fényes esküvő után az Öregek Tanácsa hozzájárult ahhoz, hogy a Tóreznek parancsára a kalandozó ifjúság elinduljon a hajóikon elmenekült Ata-Isis nép felkeresésére. Mivel Urga-Balzsán halálát még nem lehetett várni, a kalandozásra vágyó ifjúság boldogan követte az ifjú hun vezérnek a felhívását és egy tyumen harcos jelentkezett a nagy kalandra.
301
Egy évig tartott a felkészülés, amelyen az ifjú vezéren és a sámán ifjakon kívül először vettek részt nagyobb kalandozáson a rimalányok. Ugyanis az egyik szépséges rimaleányka, Bihar sámán titkos menyasszonya megszervezte az élelmező és betegápoló leányok seregét.
Minden törzsből kiválasztott 2-2 leányt, hogy a nagy kalandra induló aranyifjúságot elkísérje. Ehhez az Öregek Tanácsa is hozzájárult és engedélyezte, hogy a gyógyításban híres leány Agaba feleségének a nevét, a Rima elnevezést felvehesse. A Rima vezette leányoknak viszont el kellett sajátítaniuk minden kalandozáshoz szükséges tudományt. Így a lovaglást, a hadi-élelmezést, a betegápolást, élelmezést a betegek részére, a harcot a betegek védelmében és a ló-kuruzslást.
Urga leányának is teljesült a vágya, mivel még indulás előtt két szép fiúcskával lepte meg édesapját és férjét. Dala-Kerulen elhagyta Ordoszt és édesapja legszebb völgyébe költözött, így a nagy mongol vezérnek is teljesült a kívánsága, mivel öt leány unokája mellett most már két fiú unokája is volt.
Ez olyan nagy örömet okozott az agg fővezérnek, hogy régi ereje visszatért és már nem bánkódott Biharnak a kalandozásra való indulása miatt. Dala-Kerulen is nevet adhatott fiainak, mivel a Nagy Süán győztese volt. Így a két fiút Zsitva-Balzsán és Szuha-Balzsánnak nevezték. Ezért nem szakadt magja a vitéz mongol fővezérnek, Urga-Balzsánnak.
Almavirágzás ünnepén indultak el Ordoszból, ahol Imola fősámán áldását adta a kalandozásra induló ifjú seregre. A Hangun folyó bal oldalán haladtak a hun törzsek szálláshelyeit érintve. Mire a jürcsik törzset is elhagyták, egészen belejöttek a tömlős úsztatásba és a lovak béklyózásába. Csak olyan lovakat vittek magukkal, amik jól bírták a hegyeken való átkelést. Amelyik ló nem volt szívós, azt még Ordoszban kicserélték és csupa betört, 3 éves lovakkal indultak, hogy bármilyen hosszú is legyen majd a kalandozásuk, a megáldott lovak haza is tudják hozni az őket.
Bihar igen jó vezérnek bizonyult, mert minél melegebb lett, annál inkább megközelítették az óriási, csillogó hegyeket és ha a nap delelőjén meleg is volt, akkorra rendelte el a déli pihenőt, s így az örök almavirágzásban lovagolhattak. Így nevezték az agaba bölcsek nyelvén az almavirágzás melegét. Éjjel mindig felállították a nemezsátrakat, s így igen kevés meghűléses betegük volt, mert a sámánképzés alatt erre igen nagy gondot fordítottak. Mire a csillogó jéghegyekhez értek, kabar kovácsaik élesre vasalták a lovakat.
A sziporkázó jéghegyek után a szilaj folyók és szoros völgyek birodalma következett és Agaba bölcs tanítása szerint valóban sötétebb bőrű népek birodalmába értek. Eleinte megbámulták a hunok lovas seregét, sőt fehér kásával kínálgatták a lovasokat, akik jobb ízűnek találták azt, mint a köleskását, de amikor a nagy síkságra értek, fa lándzsákkal és kövekkel támadták meg az ifjúság tyumenjét. A kiváló kabar fegyverek jobbnak minősültek és legyőzték az ellenséges sereget. Foglyaiknak megkegyelmeztek, de az állatállományukat birtokukba vették a tyumenjük élelmezése végett.
Ettől kezdve és a nagy meleg miatt is egyre lassabban haladtak, hogy hírül vigyék a legyőzött népek futárjai és hírmondói, hogy nem hódító, ellenséges nép érkezik, hanem a legyőzötteknek megkegyelmező ifjúság csapata.
Azonban minden jó hírük ellenére is a leggazdagabb, termékeny síkságon nagy sereg gyűlt össze és az előőrsök jelezték: az összecsapás elkerülhetetlen. Bihar ekkor összehívta a 24 hun törzs századosait és az eddig látottak alapján azt javasolta, hogy csalogató harccal vonják magukra az ellenség támadását és a két oldalra szétrebbenve győzzék le szokásuk szerint a fejletlen és rosszul képzett sereget.
302
A legalkalmasabb helyen felállította az íjászokat és kővetőket két oldalon, majd csalogató lovasokat küldött az ellenség felé, akik rögtön visszafordultak s így a nyomukba nyomuló üldözőket a felállított hun sereg közé vezették. Ekkor kettéváltak a gyors lovú csalogatók és az elrejtett fősereg kegyetlen nyílzáport zúdított a támadókra és nagytestű harci állatjaikra. A gyors lovasok ezután teljesen körülfogták az ellenséget, az íjászok teljes támadása előtt működésbe hozták a kővetőket, a mérgezett nyíl, csákányos és lándzsás századokat. Ez a harcmodor annyira zavarba hozta és meglepte az eddig ilyen harchoz nem szokott harcosokat, hogy nagy veszteség közepette kegyelemért könyörögtek. Ekkor Bihar a kürtösökkel lefújatta a támadást.
A sebesültek között egy ifjú ismerte a nyelvüket és elég érthetően elmondotta, hogy a nagy víz mellett élő Ata-Isis hívő emberekhez tartozik, akik száma egyre fogy, mert egy járványos betegség majdnem kipusztította népüket. Ekkor Bihar elővette az Agaba fősámán tanításából elsajátított rovásait és annak segítségével felszólította a sebesült harcost, hogy keresse fel harcostársait, mert ő azért jött a tyumenjével olyan nagyon messzi vidékről, hogy őket megsegítse. Ezután az agaba nép harcosai felkeresték a győztes Bihart, aki elbeszélte látogatásuk okát és azt, hogy mennyire örülnek a viszontlátásuknak annyi ezer év után. Mivel az aggba nép rokonai élénkebb észjárásúak voltak, mint a sötétebb bőrű szomszédaik, meggyőzték a vesztesek fejedelmeit, hogy a gyors lovasoktól ne féljenek, mert azok nem gyilkolni jöttek a bőség síkságára, hanem őket, a régen elvált és hajókon eltávozott rokonaikat keresik.
Ekkor az erdőségekbe menekültek is előmerészkedtek és a győzteseknek ajándékokat hoztak. Bihar tolmácsokkal azt kérte a nagy síkság fejedelmeitől, hogy engedjék átvonulni a síkságon a Nagyvíz melletti rokonaikhoz s ők, amennyiben békén hagyják őket, érces fegyvereikkel nem támadnak meg senkit. Ekkor a legyőzött és elesett barnabőrű harcosok teheneit és bivalycsordáit a Hun Törzsszövetség harcosainak ajándékozták és felszólították őket, hogy az országuk és a távoli Nagyvíz mellett lakók között telepedjenek meg és tanítsák meg a fényes fegyverük forgatására népüket. Ugyanis az állandó harcok és az igen veszélyes vadászatok miatt sok harcos elpusztult, leányaik pedig férj nélkül maradtak. Tehát a legyőzött fejedelmek a tyumen harcosaival a férfihiányukat akarták pótolni és a fejedelemségek egymás közötti viszályait a hunok segítségével gondolták megoldani.
A szép fehér teheneket és bivalyokat örömmel fogadták. Az őslakók legnagyobb csodálkozására a lábatörött és megsántult teheneket a Hun Törzsszövetség tagjai megették, mivel azok húsát jóízűnek, ehetőnek ismerték el a sámánok és így élelmezési gondjaik megoldódtak. Bihar, az ifjú tudós-sámán magyarázata alapján ezek a sötétebb bőrű emberek még mindig abban a hitben élnek, mint a Hun Törzsszövetség megalakulása előtt a hunok, akik régen a medvék húsát nem ették meg, mert azokat szent állatoknak tartották; később azonban a medvetor evésekkel az aggba nép vezetői megmentették az egyesült törzseket az éhenhalástól. A példa hatott, az agabókkal rokon nép a rokonlátogató hun törzs tagjaival elkezdte enni a tehenek húsát s az éhség megszűnt, mert a kiöregedett teheneket nem hagyták elvermelni és elégetni, hanem elfogyasztották.
Bihar vezér az ifjúság tyumenjével elment egészen a Nagy-Vízig, s ezzel az Oregek Tanácsának tett fogadalmukat teljesítették. Ata-Isis népével lassan teljesen megértették egymást és a 24 Hun Törzsszövetség ifjai a kijelölt síkságon letelepedtek. Óröm mellett azonban bánat is érte a kalandozókat. A szépséges Rima egy mérges kígyó marása következtében meghalt. Bihar megsiratta titkos menyasszonyát és a gyász eltelte után elhatározta, hogy harcostársait a rokonnép leányaival való házasságra bírja.
303
Bairla, az egyik szép mongol rimalány, aki Dala-Kerulennek volt játszótársa, férjhez ment a legszebb és legokosabb paraszt legényhez, Számpóhoz, aki egyszer kimentette a hajótörést szenvedett Anahyta bölcset a tengerből.
Számpó panasszal jött Biharhoz, hogy kis felesége minden éjjel beszél álmában és szeretné, ha Dernő fősámán kiűzné az Ördögöt belőle. Ezért ma, a holdtölte éjjelén hallgassák meg, mert ő keveset ért belőle. A mongol ifjúsági sámán készenlétben állott, hogy Bihar parancsa szerint a beszédet meghallgassa, s a következőket tudták meg:
Dala-Kerulen nagyon hatása alatt áll Hárpia-Tóremnek, aki a Nagy Süán lovasversenyét úgy nyerette meg Urga-Balzsán szép leányával, hogy Hárpia-Tórem vércse alakjában rászállt a versenyző lovára és azt vad hajszára serkentette. Mielőtt célba ért, sólyommá, majd verébbé változott. A ló azonban kimerültségében három nap alatt elpusztult, mivel Hárpia-Tórem csőrének marcangolásával gyógyíthatatlanul megsértette a versenyló tarját, s így az Égiek beavatkozására kimúlott.
Dala-Kerulen igen féltékeny volt Biharra, ezért megkérte Hárpia-Tóremet, figyelje Bihar vezér minden lépését Bairla jelentése alapján, soha ne engedje meg férjének a hűtlenséget. Ugyanakkor minden Égben lakó Tórem összefogott Bihar megsegítésére, hogy vállalkozása sikerrel járjon. Azonban Bihar minderről semmit sem tudott.
Egyik látogatása alkalmával Hárpia-Tórem pók alakjában becsúszott Bihar titkos menyasszonyának sátrába, ahol búcsúzásként a szépséges rimalányt megcsókolta. Ekkor Hárpia egy mérges kígyót küldött, hogy a leányt halálra marja. Dernő már nem tudott segíteni és a titkos menyasszony meghalt. A parszi-szkíták a titkos menyasszony holttestét elhamvasztották és egy aranykorsóban, légmentesen lezárva EnlittTórem kegyhelyére vitték.
Amikor Bairla felébredt, elmondta férjének, hogy őt Hárpia-Tórem minden éjjel kínozza és szabadítsák meg a boszorkányságtól. Ekkor Számpó Ata-Isis kegyhelyre ment és holdtöltétől holdtöltéig könyörgött. Ata-Isis azzal büntette meg a bűnös Hárpia, Enlitt és Pécs-Tóremeket, hogy nemtelen Tóremekké varázsolta őket! Ugyanis mindhárman részt vettek tudásukkal a gyilkosságban.
A bőség és a termékenység látványa annyira hatott Bihar vezérre, hogy fogadalmuk ellenére eldöntötték: a meleg rokoni fogadtatás miatt letelepednek és itt maradnak, amíg lehet. Nagyon örültek az agaba rokonok a tömérdek lónak, mert földjeiket könynyebben tudták velük megművelni.
Mivel az új település fiatalokból állott, igen nagy lett a szaporodás, volt dolguk a rimalányoknak, noha azoknak is javarészük férjhez ment. Bihar és Tanácsa az őket felkérő törzsfőknek mindig katonai segítséget nyújtott, így igen nagy lett a tekintélyük, sőt a zsákmányolások miatt nagyon meggazdagodtak. Az egyik nagy törzs fejedelmi családja egy súlyos harc után Bihar vezér zsákmánya lett. Ekkor, a gyászév letelte után Bihar a legyőzött fejedelem legszebb leányát feleségül vette, mivel galambok azt a hírt hozták, hogy Dala-Kerulen egy szeszélyes lovaglás alkalmával szakadékba zuhant és sérüléseibe belehalt. Azonban Bihar futárok által erről még külön is meggyőződött, majd a második házasságából megszületett az első fia. Nagy erővel fogott hozzá az új birodalom megszervezéséhez. Az agaba törzs Bihar tevékenységét támogatta és uralkodását is elfogadta.
Lélekszámuk már elérte a két tyument. Azokban az években igen bő termés mutatkozott, mégis sokan hazavágytak, ezért Bihar engedélyezte a további kalandozásokat. Ezek mind gyarapították vagyonukat.
A tengerparti agaba-féle törzseknek érdekes hadrendi szervezete volt, amelyet Bihar is átvett, mert az igen hasznos volt ezen az igen termékeny vidéken. A megháza304
sodort ifjakat tizedekbe és századokba osztotta és telepítette le. Így minden törzs 10 helységben lakott a tizedesek vezetésével. Az agaba törzs bölcs emberének tanácsára a fennmaradó 16 harcost az újonnan szervezett 10 százados által lakott ezredszékhelyre vezényelte. Így az új katonai rend szerint Biharnak 10 ezrede éspedig 5 fehér-hun és 5 fekete-hun ezrede volt.
Ezen szervezési mód mellett Bihar vezér birodalma 960 Helység székből állott és ezekben a székekben 960 tizedes parancsolt. Minden tíz Helység-széknek egy százados adhatott ki intézkedést, aki száz harcos fölött állt, a század székhelyén lakott és harcosainak magvát a törzsekből fennmaradó 3 harcos alkotta. Ezekhez a század-székhelyekhez csatlakozott még az agaba-törzs és Bihar birodalmának legyőzött lakossága. Az ezred székhelyre minden törzs 4 harcost küldött, így az ezredtörzs 10 harcosból és 4 rima-lányból állott, valamint az agaba törzs földművelőiből, kereskedőiből és a legyőzött nép állattenyésztőiből.
Így az 1 tyumen harcos, azaz 10 ezred lovas harcát még 696 tárkány-részleg támogatta. A század 104 főből, az ezred 1054 főből állt. A tyumen-vezér a 10.000 lovas mellett még 156 kézműves harcossal is rendelkezett, amelyből 56 volt rima-lány, 100 fő pedig csákányos, nyílhegykovács, lópatkolókovács és kővetős-harcos.
Bihar fővezéri szállása 24 sámánból, 8 rimalányból és holdtöltétől-holdtöltéig az egyes törzsekből bevezényelt 48 harcosból állott. Ehhez csatlakozott az agaba-féle nép vezetősége és a leigázott, volt uralkodó házarájának apraja-nagyja. A tíz ezrednek harcos veszteségeit mindig az agaba törzs férfi népéből pótolták. Ennek fejében az agabók minden védelmi készültsége megszűnt.
Mivel a védelmüket fokozni kellett, az ötödik medvetoros évben megtartott Vezéri Tanácskozás elrendelte az újabb harcosok nevelését, melynek értelmében a század és ezred székhelyeken újabb tyument képeztek ki az agaba-féle nép ifjúságából. Igen nagy gondot fordítottak a lovak idomítására, hogy a szövetséges uralkodóknak a kérésére 2 ütőképes tyument ki tudjanak állítani.
Harci fölényüket érvényesíteni tudták és egy-egy hadjárat után mindig gazdag zsákmánnyal tértek haza. A sámánok Nagy-tanácsában a beérkezett hírekből megállapították, hogy a 24 Hun Törzsszövetség megalakulásakor leróttak alapján a hatalmas óperenciás tenger közepén egy boldog nép létezett valamikor és a napnyugat felé menekülők önálló birodalmat alkottak.
Az agabók legbölcsebb embere elmesélte, hogy annak idején ők két hajóval menekültek a tűzokádó hegyek birodalmából, amelyben bőségben és boldogságban éltek. Városaikban kereskedők és kézműiparosok voltak többségben. Hajóikkal eljutottak olyan lakott helyekre is, ahol a boldogság földjéről elmenekültek élnek és tőlük már sokkal képzettebb és műveltebb emberekké váltak.
Minden holdtöltekor összejöttek Ata-Isis szentélyében, ahol az agaba-féle törzsek, a parszik és a hajótörött bölcs elmondták, hogy Hadraba fejedelem gyakran kéri segítségüket mindenféle dologban és jószívvel viseltetik irántuk. Járványok idején hozzájuk szoktak menekülni, de van egy nagy bánata. Jószívű felesége és gyermekei gyilkos kincskeresők áldozataivá lettek, ezért felkérte Bihar vezért, hogy kiváló kabar sámánjaik és kovácsaik segítségével állítsanak emlékoszlopot szerettei tiszteletére.
Ekkor összedugták a fejüket az agaba-féle bölcsek és a hajótörött, nagy tudású ember, három holdévig járták Hadraba fejedelem hegyeit és csodák-csodája, megtalálták Ata-Isis birodalmának szent kövét, amelyet soha “nem eszi a fene".
A legkiválóbb kabar vasforraló kovácsok összegyűltek, és Hadraba tömérdek népével, 24 bivalyfogattal hordták a szent köveket egy hegy horhosába. Bölcsek irányítása
305
mellett a legvastagabb Tórem fa köré Joli-Tórem agyagját döngölgették, majd Aranyasszony hajnala napján óriási tüzet fújtatva a megolvadt szentkövek szent erét a kihúzott Tóremfák helyére folytatták.
Hadraba fejedelem 24 bivalyos fogattal a fővárosba húzatta Ruda-Tórem szent oszlopát és szeretteinek emlékére palotája elé állította. 24 holdtölte után, amikor az minden viharnak, esőnek és villámlásoknak is ellenállt, a gazdag Hadraba fejedelem színarannyal fizette ki a kabar-kovácsokat az oszlopok méreteinek arányában.
Ezután minden évben Joli-Tórem szent ünnepén Hadraba fejedelem vendégei voltak. Harmadik alkalommal Szampó is elment a szent oszlopokhoz és azokra fel akarta róni számjegyeit. Azonban Hárpia-Tórem mérges-kígyó alakjában halálra marta, derekát összeroppantotta és szemeit kiszúrta, majd testének vérével a szent Isis oszlopokat vörösre festette. Hajnal-hasadtával vihar vonult el Hadraba fejedelem székvárosa fölött és a jótékony eső Szampó piros vérét feloldva lemosta az oszlopokról, de annak Égi ereje örökéletűvé varázsolta Ruda-Tórem vérrel szentelt oszlopait.
Az özvegy Hadraba fejedelem 9 holdév múlva feleségül vette Bairlát, aki 7 fiú gyermekkel ajándékozta meg az agaba bölcsek szent Égi jóslata alapján.
A kilencedik medvetoros évben, letelepedésük után az ősz Hadraba fejedelem sürgős segítséget kért, mert a napnyugatiak meg akarták semmisíteni birodalmát és már félúton voltak Bihar fejedelemsége felé. Szokás szerint véreskard-futárral elküldötték a hírt: veszélyben az újabb törzsszövetség birodalom! Három nap alatt 3 tyumen harcos gyűlt össze és Hadraba segítségére siettek. Bihar csapatai az ötödik napon találkoztak az ellenséggel, amelyet igen meglepett az újfajta sereg, amely nyílzáporral és gyorsan mozgó lovasrohammal támadott. Hamarosan meginogtak, majd az ellenség menekülni kezdett visszafelé. 24 napig üldözték a legyőzött sereg maradékát, majd ekkor - Hadraba szerint - az ellenség székhelyéhez értek. A csillogó szép várak és építmények sokaságából azonban egy újabb sereg özönlött kifelé. Ekkor igen jó hadvezérnek bizonyult Bihar, mert felállíttatta a kővetőket és szervezetten várta a támadást. Először Hadraba fejedelem csapatai ütköztek meg az újabb ellenséggel, majd később, amikor a harcosok összegabalyodtak, a túloldali tartalékokat kezdte lövetni a kővetőkkel. Amikor az ellenség az első meglepetéséből még magához sem tért, borzasztó lovasroham és nyílzápor fergetegben vetették rájuk magukat. Utána az agabaféle 3. tyumen mérgezett nyilakkal szórta meg a szépen csillogó város harcosait.
A harcosok gyors halála nagy rémületet keltett és az ellenség elrendelte a városukba való visszavonulást. Ekkor a kővetőket a város leggyengébbnek mutatkozó falához vezényelte Bihar és hajnalig állandóan rombolták a falakat, a paloták egész sorát, majd hajnal hasadta előtt a pihentetett hun hadsereg a lerombolt nyílásokon át beözönlött a városba. Hadraba kétnapos szabad rablást engedélyezett. Ezalatt a két nap alatt a kis veszteséget szenvedett hun hadsereg annyi kincset hordott össze a törzsi sátortáborokba, hogy szállításuk csak bivaly és elefánt karavánnal volt lehetséges.
Hadraba azonban egy nagy hibát elkövetett. A halottakat nem temettette el, hanem holdtöltétől holdtöltéig fosztogatta a várost és a birodalmat, majd az elesetteket magára hagyta. Ezért a legyőzött birodalomban járványos rossz-seb betegség ütötte fel a fejét és kelet felé is terjedni kezdett. Mikor a rossz betegség Hadraba birodalmához ért, Bihar székhelyén összeült a Vezérek-Tanácsa, amelyen a sámánok azt javasolták:
Mivel a 24 Hun Törzsszövetség újabb birodalma az agaba-féle bölcsek szerint borzalmas betegségnek és járványoknak néz elébe, a legjobb lesz, ha ebből a nagy kalandozásból hazamennek a Hangun folyó melletti őshazába. Ebből a zsákmányból hosszú évekig élhetnek még az unokáik is. A mezőkön lévő terményekkel, szarvasmar
306
ha csordákkal és a felhalmozott kincsekkel gazdagítani fogják a hun birodalmat. Hiszen otthon eddig csak kölest vetettek és főként lovakat neveltek a kalandozásokhoz.
Az agaba-bölcsek számításai szerint, figyelembe véve a Hold-számítás feljegyzéseit, ha azonnal indulnak, hóolvadáskor az égígérő jéghegyekhez érnek, s mire eljön a bögölyös nyár, a napsütötte hegyek között, 2 medvetoros év alatt haza érhetnek a 24 Hun Törzsszövetség székhelyére, Ordoszba és a Pusztaszeren lévő sátortáborukba.
Megkezdődött az éjjel-nappali tanácskozás, hogy ki megy és ki marad. A kalandozásra indult hunok és az aggba-féle népek ifjúságából 2 tyumen alakult 20 ezreddel, 1 tyumen szekeres haddal és élelmező századokkal, egy század rimalánnyal s a legyőzöttek kis citeráshadával, akik a patkoló kovácsok táborában tartózkodtak.
Az Arvisura almavirágzás ünnepén indult a hazatérő sereg. Biharváron a sámánok 20 164 harcost, 3 tyumen lovast, 2 tyumennyi szarvasmarhát, 10 fekete bivalyt, 1 tyumen szekeret és két szelíd elefántot számláltak meg. A kalandozásból hazaindult tábor 68 215 lélekből állott, amelyből az aratási ünnepre 65 652 maradt, mivel a keverék népekből majdnem kétezer visszafordult, vagy a hegyekbe menekülőkhöz csatlakoztak. Így a kabarokból is visszamaradt egy csoport az ifjú Szuha sámán vezetésével, akik az egész kalandozási idő alatt vaskészítéssel foglalkoztak, s mivel az őslakó feleségeik és nagyszámú gyermekeik vonakodtak elindulni, mert nem bírták a régifajta hun ruhákat viselni. Különben is, nekik mindegy volt, hogy hol élnek, mert vasra és fegyverekre - szerintük - minden népnek szüksége van.
Alig vonultak el a kabarok a vaskő hegyek felé, újabb csoporttal találkoztak akik a járványok elől a hegyekbe menekültek. Egy ifjú elkiáltotta magát:
- Né, met! Nézzétek a hegyoldalon! - Mindenki oda nézett. Valóban, egész kecske mét legelt ott. A fiatal lovasok kíváncsiak voltak az eddig ritkán látott, tejelő állatokra. Az őrzőik azonban kőzáport zúdítottak rájuk. Pihenőt rendeltek el egy sebes folyó partján. Az aggba-féle ifjak ismerték ezt a menekülő népet és a kitérő völgyben felkeresték a vándorlókat, majd visszatérve elmondták, hogy a fehéres bőrű és kékszemű törzs egy része már messze bent jár a völgyben és lovaik, szarvasmarháik csordáit hajtják maguk előtt, mert nem akarnak elpusztulni a járványoktól. A hegyoldalon lévő kecskéket azért hozták magukkal, mert a hegyek legmagasabb részein is el tudják hajtani őket és tejet tudnak biztosítani általuk a gyermekeiknek. Egyébként nagyon tiszta nép, mindennap fürödtek, tisztálkodtak. Három ifjú a kecskepásztorok közül nem akar velük továbbmenni, mert összevesztek egy gödölyén, megkértek, engedjük be magunk közé őket. Evésszünet alatt a vezetőjükkel megtárgyalták, hogy a két cammogó elefántot elcserélik húsz tejelő kecskével. A három ifjú eljöhet velünk, de csak a táborunk közepén, nehogy megszökjenek a méttel.
Amíg ezen tárgyalások tartottak, a pihenő résztvevői a rögtönzött kiszólásból a három ifjút német-nek nevezték el, s mire Bihar vezérhez érkeztek, már mindenki németnek nevezte őket.
A kecskenyájat a hunok mét-nek, az avarok met-nek nevezték. Mivel avarok voltak az utódévek, német lett a csatlakozott ifjak új neve.
Mire leesett a kemény hó, a Hangun felső forrásvidékére érkeztek, ahol az avarok szálláshelye kezdődött. Ezek a külső avar szállások a törzsbeli viszályok miatt kerültek ilyen messzire, mert ezek a harcosok inkább vállalták a magas hegyvidéken való életmódot, mint a törzsbeli gyilkosságokat. Szükség esetén 1 tyumen harcossal azért részt vettek a 24 Hun Törzsszövetség harcaiban. Gyakran összeházasodtak a jürcsik és gur törzsekbeli fiatalokkal.
Az előhad, illetve a szálláscsinálók itt elég alkalmas barlangot találtak a téli elszál
307
lásolásra. Sok szénát előre gyűjtöttek és kőből, fából való istállókat építettek, hogy a melegebb vidékekről jövő szarvasmarha állománynak jó meleget biztosítsanak. Így is, a rendszeres vadászatok mellett is 1 tyumenre apadt le a szarvasmarha állomány. Bihar elrendelte, hogy csak a rosszabb tejelő és legyengült állatokat vágják le. A borjakat pedig a szemes élelmezés fogytával szekereken szállították.
A tűzjelek és hírmondók küldésével mozgósították az egész hun társadalmat, hogy az érkezőket fagymentes teleltetés biztosításával segítsék. Azok jurták ezreit, kitűnő abrakokat és bőséges élelmezést szállítottak a külső avar szállásokra, hogy a nagy kaland gyümölcseit megmenthessék a 24 Hun Törzsszövetség részére. Ez sikerült is.
Mire eljött a hazavonulás során a második almavirágzás ünnepe, újból elindultak a Hangun folyó bal oldalán a tisztán 24 Hun Törzsszövetség által lakott területen. Ekkor a családos harcosok lehagyták a szekerüket és lovon kísérték biztosított menetben Bihar hadseregét. Előre számítással úgy állították be a napi lovaglás mértékét, hogy a kölesaratási ünnepre érjenek Ordoszba.
Diadalmenetben vonult be Bihar vezetésével a kalandozó ifjúság. Az Oregek Tanácsa nagyon megörvendett az új, hasznos állatállománynak, a sok fehér tehénnek és az öt pár bivalynak. Imola fősámán még élt és boldogan várta utódját az ordoszi Aranyasszony kegyhelye előtt. A kétéves út alatt az induláshoz képest a harcosok lélekszáma 20 112-re csökkent, míg a tábor lélekszáma 65 541 főre apadt.
Az életben maradt szarvasmarha állomány 4 950, kiváló minőségű, szívós tehénnel gyarapította a hunok állatállományát, amelyet Ordoszban az előzetes tervek szerint igazságosan osztottak szét, s minden törzs 200 szarvasmarhát kapott. Ezer darabot útbaindítottak Pusztaszerre, Urga-Balzsán fővezér szállására, míg az 50 legkiválóbb tenyészállatot a beinduló sámánképzés céljaira adták. Minden sámán kapott egy tenyészbikát.
Az agaba törzsbeli jövevények a hun síkságon, míg a 3 német ifjú az avaroknál kapott helyet. A citerásokat törzsek szerint osztották szét.
Mire öt év múlva a sámánképzésből az ifjak hazamentek szálláshelyeikre, mindegyik ifjú 2 tehenet és egy fajbikát kapott, hogy a hunok szarvasmarha tenyésztését fellendítsék. Az öt pár bivaly Ordoszban maradt. Az úzok ezeken a fogatokon hordták az edényeiket, fegyvereiket és egyéb áruikat az ordoszi és Hangun parti kereskedő szállásokba.
Imola fősámán lombhulláskor, mire minden kalandozó ifjú hazaért a szállására, meghalt. Az Öregek Tanácsa a nagy tudásra szert tett Bihart választotta meg a helyére, aki az Aranyasszony hajlékát újraépítette. Az agabók nagy segítségére voltak Biharnak, hogy hogyan kell a Hun Törzsszövetséget a kalandozásból megjött ifjak szervezete mintájára átszervezni, hogy ütőképesebbek legyenek. A Bihar földjéről jött citerások minden törzsi megmozdulásnál vagy családi eseménynél igyekeztek zenéjükkel jó hangulatot kelteni. A törzsi dalokat rögtön elsajátították.
Urga-Balzsán minden erejét a két kis unokája nevelésére fordította és boldog volt, amikor az első unokája, a kis Zsitva-Balzsán megnyerte a nagy süánt. Megüzente volt vejének, hogy már szívesen átengedné a fővezéri tisztséget Bihar első fiának, aki a pusztaszeri versengés után az ifjúság vezére lett és nyugodtan hal meg, mert leányának, Dala-Kerulennek diadalát látja az új fővezérben. Így az őrségváltás vér nélkül lefolyt.
Bihar fő érdeme az volt, hogy az 1210-től számított 40 medvetoros év alatt bevezette a szarvasmarha tenyésztést. Az állatállomány megnövelésével gazdaggá tette a 24 Hun Törzsszövetséget. 250 ifjút képezett ki sámánná. Az új agaba-féle törzs tudósaival az ember és állat-gyógyítást magasfokra emelte, míg az 1250. medvetoros évben
308
meg nem halt. Fővezér a vitéz Zsitva-Balzsán, a gyógyító-sámán Szuha-Balzsán lett, 5 kisebb fia és 3 leánya siratta, amikor az első veje, Dernő az általa épített Aranyasszony hajlékában eltemette.
Az Öregek-Tanácsa 24 napos gyászt rendelt el. Ekkor énekelte el Dernő a citerások kíséretével az Arvisurában lerótt jajgató-éneket. Ugyanis a veje, Dernő másodszor is részt vett a sámánképzésben és rangelső lett. Hosszú időre meghatározta és kiegészítette az Arvisura törvényeket az új aggba-bölcsek segítségével, majd l0 év múlva lerótta ezen Arvisurát. Ugyanis Dernő az 1225. évben rangelső lett sámánképzésben és külön megbízatást kapott, hogy az Arvisura törvények kiegészítését is végezze el Bihar felügyelete alatt, s ő ezen ténykedése közben megírta a 85. Arvisurát, amelyet aztán 1260-ig kiegészített és nyilvánosságra hozatala után az Aranyasszony szentélyében a többi Arvisurák mellé elhelyezett.
Amíg a parszi-szkíták ifjainak kiképzését Bihar vállalta, addig az 1210. medvetoros évben Dernő, ifjúsági fősámán parszi bölcsekkel együtt megindította a négyéves tárkányképzést.
Az Aggba-féle írások közül megfejtették a vas előállítási módját, köztük - az Ataiszban már ismert - olyan vasét, amelyiket: “Nem eszi a fene". Kabar tárkányok megtalálták hozzá az ércet! Ebből nagyszerű fegyvereket tudtak készíteni. Mire Hadraba segítségére siettek, kiváló fegyverekkel szerelték fel a kiképzett tyumeneket. Győztes háborúskodásuk emlékére Hadraba fejedelem kívánsága szerint emlékoszlopokat öntetett Dernő közös győzelmük emlékére. Amíg a nagy győzelem utáni osztozkodás tartott, Dernő elkészítette - az arany értékkel megfizetett - “Győzelmi Oszlopokat" és azokat elefántok közös erejével rendeltetési helyükre állították. A kiképzett tárkányok többségükben csatlakoztak az Ordosz térségbe visszavonuló csoporthoz, hogy kincseikkel és újabban szerzett szaktudásukkal tovább gazdagítsák a Hun Birodalmat.
Bögölyös nyár lett, mire a napsütötte jéghegyek közé értek és két évig tartott, hogy az elindult 1 tyumen helyett 20 ezer lovas, 1 tyumen szekeres haddal, egy század rimalánnyal és a legyőzöttek nyílhegykovács-citerás hadával bevonultak az Ordosz melletti Pusztaszerre, Bihar fővezér és Dernő fősámán vezetésével.
Pusztaszeren felállították a kicsinyített “Dernő oszlopát", amelyiket soha sem eszi a fene. Emellett Dernő magával hozta a parszi bölcsek minden oktatási anyagát, amellyel a tárkányokat képezték ki az új fegyverek előállításához.
Urga-Balzsán halála után Bihar lett a fővezér. Urga-Balzsánt 1250-ben (Kr. e. 2790) “Dernő Oszlopa" alá temették, gyászpompával.
Dernő fősámán a 24 Hun Törzsszövetség vas-készítését nagyon fellendítette. Kabarfóldön, Kassa tyumenszékhellyel a vaskészítmények előállításához tárkányképzést rendeltek el. Mindenütt keresték a parszi-szkíták lakóhelyéhez hasonló érceket, de csak az Altájban találtak. A további feldolgozást Vasváron végezték. Sajnos a mongolok Urga-Balzsán halála óta mind gyakrabban kimutatták ellenszenvüket, s megnyerték a jürcsik törzseket Bihar fővezér kurgánjának feldúlására.
Bihar kurgánját Bihar kincseivel és holttestével együtt kirabolták, de egy jürcsik rablót Dernő oszlopa agyonütött. A ledőlt oszlop eltörte a jürcsik lovas gerincét.
Az 1260. évben (Kr. e. 2780) Bihar holttestének csontjait a jürcsik rablók átadták a vezérüknek, aki azt az ordoszi Aranyasszony kegyhelyére szállíttatta. Dernő ekkor 24 napos gyászt rendelt el.
Nemsokára meghalt Dernő fősámán is. Vasvár hegyén a róla elnevezett “Dernő Oszlopa" alatt helyezték örök nyugalomra. Az általa lerótt 85. Arvisurában megörökítette - ataiszi rovások szerint - az olyan vas készítését, amelyet “soha nem ette a fene".
309
Hej rege rejtem
|