TRIANON: A VÍZVÁLASZTÓ
TRIANON: A VÍZVÁLASZTÓ
Az első világháborúban győztes hatalmak és Magyarország közötti
békeszerződést 1920. június negyedikén írták alá a Párizstól körülbelül húsz
kilométerre fekvő Versailles-ban, a Nagy Trianon-kastélyban. A szerződés
értelmében Magyarország korábbi 325 ezer négyzetkilométernyi területe 93
ezerre, lakossága pedig 21 millióról nyolcmillióra csökkent.
Ezúttal van akkora jelentősége e fenti adatok forrásának – a tragédia tömör,
annál beszédesebb összefoglalásának –, hogy ne lábjegyzetben, hanem itt a fő
szövegben jelöljem meg: Népszabadság, 2003. június 4. (A Trianoni
békeszerződés aláírásának 83. évfordulója.)
Amiképp az antiszemitizmus megítélésénél a zsidó összeesküvés feltételezése,
úgy a magyarsághoz mint nemzethez, közösséghez való viszonyulás
tekintetében Trianon „kezelése” jelent egyfajta vízválasztót. Annak, akinek nem
fáj Magyarország kétharmadának – s javarészt az ott lakó magyarság –
elvesztése; annak, aki nem érez együtt a határon túlra, kisebbségbe szorultak
fájdalmával; annak, akinek ugyanakkor „fáj” a magyar kisebbségeket elnyomó
többségi nemzetek „érzékenysége”, az jogilag, anyagilag, földrajzilag,
nyelvileg, kulturálisan vagy akár származásilag kötődhet ugyan a magyar
nemzethez, a valóságos érzelmi kötődés hiánya miatt mégsem tekinthető a
magyar nemzet (mint érzelmek és szimbólumok alkotta közösség) teljes értékű
(nemzetépítő, nemzetmegtartó) részének. Éppen ezért, miként a zsidó
összeesküvés feltételezőjét joggal illethetjük az „antiszemita” kifejezéssel (még
akkor is, ha esze ágában sincs egyszersmind alacsonyabb rendűnek és
üldözendőnek gondolni a zsidókat), ugyanúgy helyénvalónak kell tekintenünk,
ha a Trianon ügyében szolidaritásra képteleneket a „nemzeti” törzsben magyarés
nemzetellenesnek nevezik.
Ez még akkor is igaz, hogy ha a szolidaritás visszautasítása mögött újfent a
Holokauszt ténye és réme húzódik mindenekelőtt. E félelmi logika szerint: aki
nem esküdt ellensége a nagy-magyarországos érzéseknek és gondolatatoknak,
az a revizionizmus, nacionalizmus, antiszemitizmus veszedelmeinek cinkos és
vétkes támogatója volna. Méltányolható ez az álláspont, éppen úgy, ahogy
Soros György édesanyjáé is („ha a magyarok szájukra veszik Erdélyt, másnap
viszik a zsidókat”), ettől még azonban ez a felfogás egyértelműen magyar- és
nemzetellenes, kárt okoz a magyarságnak mint nemzetközösségnek.
Ugyanakkor a megoldások keresésekor – a károk elhárításának kísérletekor –
mégis roppant nagy jelentősége van annak, hogy mi a Trianon-fájdalom
elutasításának forrása. Nyilván elfogadhatatlan önfeladás lenne, ha Erdélyt nem
vehetnénk többé szájunkra, csupán mert zsidó származásúakat rémülettel tölt
el. Viszont a nemzeti törzsnek ezer gesztussal kell megmutatnia, hogy sem a
Trianon fölött-miatt érzett fájdalom, sem Erdély emlegetése nem irányul
semmilyen tekintetben származás szerint megkülönböztetésekre,
kirekesztésekre. Mint ahogy valójában még a jobboldal szélsőségesnek nevezett
sajtójában, a Magyar Demokratában sincs efféle törekvés. Szalay Károly, a
hetilap állandó szerzője éppen Karinthy Frigyes egykori példáján mutatja be,
hogy a magyar zsidók egyik legnagyobbikának mennyire tudott fájni Trianon.
„S már a határnál vagyok s mintha eleven, vérző seben gázolna át a vonat, ahogy
megpillantom az első idegen feliratot ott, ahol testem és vérem nyelvén szóltak
hozzám. Begyógyulhat valaha ez a seb vagy fel kell vágni, újra bevarrni vagy újat
vágni másutt – a baj megvan, nem lehet tagadni, az a kérdés csak, lehetne kezelni
belülről, vagy már csak a kés segít?”1
Láthatóan Karinthy sem tudta eldöntetni, mi a helyes: a vágások mentén hagyni
gyógyulni a sebet vagy újra vágni, de ettől még fájdalmai és szeretetei tiszták és
egyértelműek. „Nem vagyok éppen szemérmes ember – mondja mosolyogva
Karinthy 1928-ban, a baloldali radikális Bálint Györgynek adott interjújában –,
mindig nevén szoktam nevezni a gyereket. Van azonban két szó: haza és
magyar. Úgy látszik, a freudizmustól tanultam meg, hogy azokkal a szavakkal
szemben vagyunk szemérmesek, amelyek nagyon sokat jelentenek számunkra.
Így vagyok én ezzel a két szóval.” Ahogy Szalay fogalmazza, Karinthyt éppen
Trianon döbbentette rá arra, hogy lelkileg, tudatilag mennyire a magyar
valóságban gyökerezik létezése. „Én nem mondtam ki a szót. De ha házat
építettek valahol Pesten vagy Fogarason, vagy Szolnokon vagy Kolozsvárott,
megálltam előtte és úgy néztem, mintha az én házamat építenék. És ha virágot
láttam nyílni a pilisi hegyekben vagy a Kárpátokban, tudtam, hogy a virág
nekem nyílt”2 – írja szép levelében a nagy magyar és nagy zsidó (azaz: nagy
magyar zsidó, vagy nagy zsidó magyar – de ez már voltaképp mindegy).
A vízválasztó tehát korántsem az, hogy kinek milyen elképzelése vagy javaslata
van a trianoni trauma megoldására, hanem csupán a szolidaritás, a fájdalomban
való őszinte osztozás megléte vagy hiánya. Az őszinteség pedig ott kezdődik,
hogy nem tekintjük szélsőségeseknek, revizionistáknak azokat, akik Erdélyt
vagy Nagy-Magyarországot szájukra veszik.3 De még azokat sem, akik azt
énekelik, hogy „Édes Erdély, itt vagyunk, érted élünk és halunk”. Nem csak
azért nem, mert tudomásul kell venni, hogy az „éneklők” legtöbbje számára ez
nem több, mint édes-szomorú búsongás, a szeretet és fájdalom egyfajta
nosztalgikus-ábrándos kifejeződése, ami még mindig jóval több gyógyírt ad a
kétoldali (határon túli és inneni) veszteseknek, mint a nacionalistázásrevizionistázás;
hanem főképp azért nem illetendők ezek az érzelmi
megnyilatkozások a szélsőségesség vádjával, mert a baloldal által jegyzett
magyar külpolitika évtizedekre visszanyúló kincstári optimizmusa a magyar
kisebbségek mint közösségek sorsában a mai napig nem hozott semmiféle
kézzelfogható eredményt. Semmiképp nem tekinthető ennek, hogy lám, a
megbékélésre törekvő politika valóban nem vezetett egyik szomszédunkkal sem
háborúsághoz, mert hiszen e szomszédok időnként vad nacionalista politikája
ugyancsak nem vezetett háborúsághoz. Ezzel szemben a kedvezménytörvény
végrehajtásáról szóló megállapodásnak a magyar és a román miniszterelnök
(Medgyessy és Nastase) általi aláírásakor a fideszes Németh Zsolt a Napkeltében
azt volt kénytelen megállapítani, hogy „sorozatos visszalépés
tapasztalható az erdélyi magyarságot érintő kérdésekben: befagyasztották a
szobor (az aradi Szabadság-szoborcsoport – VDGy) felállítását, befagyasztották
a magyar karok visszaállítását, az egyházi ingatlanok és a Batthányeum, a
gyulafehérvári nagy múltú könyvtárnak a visszaadását”. Ez pedig nem
függetleníthető Magyarország meghátráló politikájától – tette hozzá Németh.
E könyvnek (A törzsi háború természetrajzának) egyébként nem tiszte
eldönteni, hogy inkább a „megbékéléses”, vagy inkább a „konfrontációs”
külpolitika a helyénvaló, a nagyobb eredménnyel kecsegtető. Megelégszik
azzal, hogy csupán arra hívja fel a figyelmet: semmi alapja nincs annak az
évtizedek óta sulykolt „hivatalos” álláspontnak, amely szerint a megbékélésre
törekvő politika tekintendő normálisnak, és az ettől eltérő szélsőségesnek. E
merev felfogást szerencsére lassan kikezdte a demokrácia és az idő, s ma már
elmondható, hogy amire 1990-ben még a „nemzeti” pártok is csak nagyon
szőrmentén merészkedtek – Trianon fájdalmáról hangosan szólni –, az ma már a
mérsékelt nemzeti párban, az MDF-ben a lehetséges pártprogram rangjára
emelkedett.
Figyelmes olvasó észreveszi, hogy a trianoni évfordulóról (ennek várható
ünnepségeiről, programjairól) szóló, 2003. június 4-ei tudósításában a
Népszabadság korszakos megállapítást tett:
„A Trianonról való megemlékezést nem csak a szélsőjobboldali szervezetek, illetve
személyiségek tartják fontosnak, bár tény: az elmúlt évtizedben mérsékelt szervezetek
vagy pártok nem emlékeztek meg e gyásznapról.”
A média balliberális vezérhajója ezennel feladta a régi doktrínát: többé nem
állítja, hogy aki Trianon sebeit ápolja, az csakis szélsőséges lehet… Itt a kiváló
alkalom, hogy legalább egy pillanat erejéig fejet hajtsunk mindama „szélsőséges
elemek” előtt, akik a rendszerváltozás kezdete óta (is) céltáblái a politika és a
média fősodrának, miközben bűnük nem volt több és más, mint hogy szemben a
hivatalosságokkal és szalonbéliekkel, nem voltak hajlandók hallgatni a Trianon
okozta örök veszteségről és fájdalomról. Nem megfeledkezve arról, hogy az
itt-ott felbukkanó valóságos határvisszaállítási megnyilvánulások, törekvések,
ha szélesebb teret nyertek volna, akár valóságos háborúságra is vezethetett
volna magyarok és más nemzetek között, el kell ismernünk: az a tény, hogy
Trianon a történelmi emlékezetünkben lassan végre a helyére kerül, leginkább
az olyan nyughatatlan „szélsőségeknek” köszönheti, mint akiket-amelyeket a
Népszabadság is felsorol szóban forgó tudósításában:
Trianoni megemlékezések sora kezdődött a múlt hét végén, amikor a Magyarok
Világszövetsége, a Trianon Társaság és a Honfoglalás 2000 Egyesület közös
rendezvényt tartott a Hősök terén. Ma a Magyar Igazság és Élet Pártja (MIÉP),
valamint a Magyar Út Körök Mozgalom a Budapest Kongresszusi Központ melletti
Gesztenyés-kertben eleveníti fel a gyásznap előzményeit, valamint az
„országcsonkítás” következményeit. A nagygyűlésen Csurka István, a MIÉP elnöke
szónokol. Ugyancsak ma este a fővárosban, a Regnum Marianum keresztjénél, a 64
Vármegye Ifjúsági Mozgalom tart megemlékezést.
A tudósításból képet nyerhetünk arról, ami a fejezetünk témája: hogyan
viszonyulnak párjaink (s mögöttük: háborúzó törzseink) Trianonhoz?
MDF
Az MDF – talán némi óvatosságból – ifjúsági szervezetével dobatja be az
ötletet: az Ifjúsági Demokrata Fórum (IDF) aszódi rendezvényén „bejelentik,
hogy az IDF – a Jobbik Magyarországért Mozgalommal egyetértésben –
parlamenti képviselői útján kezdeményezi, hogy a jövő évtől kezdve az
általános- és középiskolák rendhagyó történelemóra keretében emlékezzenek
meg a nemzet eddigi legnagyobb veszteségéről”. (Az sem lehetetlen persze,
hogy valóban az óvatos „öregek” kullogtak a merészebb ifjak után, s ez
utóbbiak ötletét-elhatározását tisztelhetjük az elképzelésben.) „A Jobbik
Magyarországért Mozgalom (JMM) az elmúlt két évben többször is javasolta a
parlamenti pártoknak, hogy június negyedikét nyilvánítsák nemzeti
emléknappá.” Amint a tudósításból ugyancsak megtudjuk, az „MDF szerint a
felvetés továbbgondolásra méltó”. Gémesi György (az MDF alelnöke) úgy véli,
„a trianoni évforduló azért a jobboldal »ünnepe«, mert a baloldal mindig is el
akarta tüntetni a köztudatból. Amikor az MDF kormányon volt, számos hasonló
eseményt emelt állami rangra, az ilyen szempontból »alul képviselt« trianoni
megemlékezés esetében ez a jövő feladata.”
Vajon mit kezd ezzel a helyzettel a Fidesz, az MSZP és az SZDSZ?
Fidesz-Magyar Polgári Szövetség
A Fidesz nyilvánvaló dilemmája, hogy nem adhat a kelleténél nagyobb támadási
felületet; amennyire lehet, el kell kerülnie, hogy újra a MIÉP-hez kössék,
Csurkáékat újra a Fidesz rohamcsapatának nevezzék; de azt is, hogy a mérsékelt
MDF e szimbolikusan fontos ügyben jobbról előzze. Ezt a kettőséget jól tükrözi
a Fidesz szóvivőjének álláspontja: „Az nem kérdés, hogy Trianon méltó az
emlékezésre csakúgy, mint a holokauszt vagy a kommunizmus áldozatai. Csak
az a kérdés, hogy e két utóbbi emléknaphoz hasonlóan Trianonnal kapcsolatban
is létezik-e a »közös nemzeti bölcsesség«” – nyilatkozta a Népszabadságnak
Halász János. Szerinte a közmegegyezés bővíthető ilyen irányban. Vagyis a
szélekről minél inkább beárad és egyszersmind szétterül Trianon – immár –
kollektív fájdalma, annál előbb bekövetkezhet a közös nemzeti emlékezés.
MSZP
Az MSZP dilemmája is kiválóan átüt a szóban forgó tudósításon, illetve a
megkérdezett politikusuk állásfoglalásán. A szocialisták világosan érzékelik,
hogy Trianon szelleme kibújt a palackból, és többé nem lehet úgy csinálni,
mintha csak néhány megveszekedett szélsőséges (revizionista) mániája volna. A
„nemzeti közép”-re igyekvő Medgyessy-kormány, illetve mögötte a szocialisták
nem tehetik meg, hogy Trianon fájdalmát a korábbi merev egyöntetűséggel
elutasítsák. Ezt tükrözi Hiller István megfogalmazása, aki szerint „Trianon
eleven seb a nemzet tudatán, amelyet a XX. századi magyar politika úgy 1945
előtt, mint 1945 után rossz érzékkel próbált gyógyítani”. Az MSZP alelnöke
nem feledkezik meg a régi vád továbbéltetéséről („1945 előtt a jobboldali
rezsim revizionista alapon újabb tragédiába sodorta az országot”), rögtön utána
azonban Trianon dolgában eddig páratlan önkritikát gyakorol: „1945 után pedig
a politika azt a látszatot próbálta kelteni, mintha a Trianon-probléma nem is
létezne, így álságos módon kettévált a hivatalos politika és az emberek
véleménye”. Igen ám, de ha a szocialisták véleménye immár találkozik „az
emberek” véleményével, akkor mi menti a szocialistákat a végigvitt gondolat
rájuk leselkedő csapdájától? Trianon be nem váltott ígéreteit ugyanis végre
egyszer számon kell(ene) kérni a magyar kisebbségeket elnyomó nemzetek
(„nemzetállamok”) éppen uralkodó (nacionalista) politikusain!
A szocialistáknak készen áll egy újabb sematikus, de politikailag teljesen
korrekt és korszerű válaszuk: a közös EU-tagság. Ahol a határok átjárhatósága –
felfogásuk szerint – természetszerűleg megszünteti az elszakítottság minden
gondját és fájdalmát. „Az uniós csatlakozási szerződés aláírása új történelmi
helyzetet hozott – nyilatkozza az országos napilapnak Hiller. – Számunkra az
uniós csatlakozás a békés nemzetegyesítés megvalósítása. A magyar
szocialisták érdekeltek abban, hogy a szomszédos államok is az EU tagjai
legyenek, mert Trianon valós feloldása nem más, mint a békés
nemzetegyesítés.”
Amivel a szocialistáknak majd minden bizonnyal versenyre kell kelniük, az az
idő: az aradi Szabadság-szobor példáján jól látható, hogy a közelgő EU-tagság
sem készteti a románokat nacionalizmusuk számottevő visszafogására. Logikus
és helyénvaló feltevésnek látszik, hogy amennyiben maradnak az európai
integrációs, s általában a globális tendenciák, a nacionalizmusoknak ki kell
fulladniuk. Az is biztosnak tűnik azonban, hogy ez nem néhány év vagy évtized
távlatában fog bekövetkezni; nem szólva arról, hogy ha a globalizmus nem
hozza el az integrálódó, világra nyitó országok egyértelmű gyarapodását, nem
zárható ki, hogy a bezárkózásnak, a nemzeti érdekek és vonások ápolásának,
hangozatásának tendenciája fog kialakulni, megerősödni. A szocialistáknak
tehát minden bizonnyal a jövőben is szembe kell nézniük azokkal a
helyzetekkel, amelyben el kell dönteniük: inkább a magyar, vagy inkább az
antinacionalista érdekeket képviselik. S mivel antinacionalizmusuknak
számtalan oka van, minden józan „nemzeti” politikai törekvéseik ellenére is
bele fognak kerülni az afféle csapdákba, mint a román miniszterelnökkel Erdély
elveszítésének „ünneplése” (ld. Medgyessy-Nastase koccintás), vagy a határon
túli magyarok „rokon kisebbség”-ként való meghatározása (ld. ugyancsak
Medgyessy-Nastase megállapodása a kedvezménytörvény végrehajtásáról).
SZDSZ
Amint a Népszabadság tudósításából kiderül, „Nem tartja indokoltnak a trianoni
évforduló emléknappá emelését Fodor Gábor (SZDSZ). Azzal érvelt, hogy nem
az ünneppé nyilvánítástól függ, mit jelent az emberek számára egy-egy
történelmi dátum, esemény. Van, akinek például a mohácsi vész a legnagyobb
nemzeti tragédia. Hangsúlyozta, hogy tiszteletben kell tartani az emberek
érzelmeit, de Magyarországon nemzeti konszenzusra, higgadtságra volna
szükség ahhoz, hogy nacionalista felhangoktól mentesen lehessen ilyen
kérdésekről beszélni, emlékezni.”
Ha rendre helyére tesszük – valós értékén értelmezzük – a szabad demokraták
álláspontját és logikáját jól tükröző gondolatelemeket, a következők derülnek
ki:
- Az SZDSZ is érzékeli, hogy túl sokaknak túl nyilvánvalóan fáj Trianon, s
többé nem lehet úgy csinálni, mintha ezek az érzések eleve
abnormálisak, deviánsak volnának. Nem állítja tehát, hogy csak
szélsőséges embereknek vagy szervezeteknek juthat egyáltalán eszükbe a
megemlékezés gondolata.
- Az SZDSZ számára azonban minden tekintetben elfogadhatatlan a
trianoni fájdalom hivatalos nemzeti rangra emelése, mert ez az aktus
tipikusan nemzeti létében-voltában erősítené a magyarságot mint
közösséget, ahelyett, hogy egyének emberi és állampolgári jogon alapuló
gyülekezeteként kezelné. A két felfogás sokmérföldes távolságát jól
tükrözi az a tény, hogy míg Károlyi Mihály, az első Magyar Köztársaság
elnöke a „nemzeti” törzs számára Trianon egyik felelőse (az
eredményekre már akkor sem vezető, látványos nemzeti önfeladás miatt),
addig az SZDSZ számára ünnepelendő szimbólum, a liberális demokrácia
jelképe (akinek szobránál legutóbb éppen Fodor Gábor tartott ünnepi
beszédet).
- Éppen ezért amivel az SZDSZ (Fodor Gábor) kénytelen-kelletlen
próbálkozik: a mellébeszélés. „Nem az ünneppé nyilvánítástól függ, mit
jelent az emberek számára…” Ha valaki a holokauszt-megemlékezések
kapcsán érvelne ezzel, bizonyára felháborítaná Fodor Gábort. „Van,
akiknek például a mohácsi vész a legnagyobb tragédia” – ez az érvelés
pedig felér egy hideg, érzéketlen holokauszt-relativizálással, amikor azt
próbálnánk bizonyítani, hogy nem kell annyira odalenni a zsidók
irtásától, hiszen vannak népek, akiket például Sztálin nyomtalanul
eltüntetett a Föld színéről.
- Végezetül Fodor utolsó érve is híven tükrözi azt a feloldhatatlan
ellentmondást, amivel az SZDSZ kénytelen szembenézni Trianon
dolgában. „Magyarországon nemzeti konszenzusra, higgadtságra volna
szükség ahhoz, hogy nacionalista felhangoktól mentesen lehessen ilyen
kérdésekről beszélni, emlékezni” – állítja az ügyvivő. Csakhogy ez az,
ami a dolog belső logikájából fakadóan egyenesen lehetetlen: Trianonról
nem lehet nacionalista (azaz hangsúlyosan nemzeti) felhangoktól
mentesen emlékezni, hiszen éppen azért akarunk emlékezni rá, mert a
nemzeten esett súlyos seb fájdalmát akarjuk enyhíteni, s a hasonló
veszteségek elkerülésének esélyét akarjuk növelni vele (nem is annyira
tudatosan, mint inkább ösztönösen).
Amíg a szocialistáknál (például Hiller Istvánnál) még találunk „árulkodó”
nyomokat arra, hogy tud fájni Trianon, hogy valóban tudnak osztozni a
fájdalomban, a szabad demokratáknál inkább annak az ingerültségnek láthatjuk
nyomait, amit számukra a helyzet érzelmi feldolgozhatatlansága okoz. Logikai
úton ugyanis az SZDSZ is eljut pontosan odáig, ahová az MSZP: Trianon
megoldásának kulcsa Európa integrációja. Mécs Imre, az SZDSZ országgyűlési
képviselője szerint „A határok elveszítik elválasztó, kirekesztő jelentésüket,
kizárólag közigazgatási szerepük lesz. A határokon átnyúló régiók rendszere
pedig – jelentős gazdasági előnyökkel – újraegyesítheti a természetesen
összetartozó, de korábban szétszakított tájegységeket. Ez az, amire Trianon óta
egy sor generáció vár, ez az egyetlen megoldás történelmi traumáink
feloldására.”4
Érzelmileg azonban Mécs Imre sem tudja kezelni Trianon ügyét. Akár még
rokonszenvesnek is tekinthetjük, hogy „tárgyilagosan”, „igazságosan” számon
kéri a magyarságon, miért nem tartott önvizsgálatot, hol rontotta el (miért nem
törődött az ezer éve velünk élő nemzetek igazságával); még az a
„felülemelkedettség” is méltányolható, amelytől Mécs számára „A fő baj az,
hogy a trianoni tragédiából csak a magyarok elvesztését láttuk, azt már
nemigen, hogy elvesztettük a velünk ezer éve szimbiózisban élő horvátokat,
szerbeket, szlovákokat, a több száz éve velünk élő románokat, németeket,
ruszinokat is”. Ez a fajta érzelmi nagyvonalúság azonban csak akkor
elfogadható, ha kiterjed a nemzet jövőjéért másképp aggódókra is. Azokra, akik
nem gondolják úgy, hogy a nagyobb közösségekbe való feltétlen, kritikátlan
beolvadás a nemzet felemelkedésének egyetlen lehetséges útja, sőt, záloga.
Mécs Imre azonban az effélékről ilyen stílusban, ilyen indulattal beszél:
„Aki ezt az egyetlen lehetséges utat elállja, az a magyarság ellen van, bármit is papol.
Aki az integráció ellen dolgozik, az tovább élteti Trianont, betonfalakká merevíti a
»sárkányfogvetemény«-határokat. Adjunk hálát istennek, hogy végre megnyílt a
lehetőség Trianon modern meghaladására, csak el ne rontsuk. El ne rontsák
meggondolatlan politikusok, ostoba heccemberkék!”
Az indulat (ostoba heccemberek) jelenlétének ezúttal nem csak az ad
jelentőséget, hogy felhívja a figyelmet a törzsek felfogásbeli különbségére,
távolságára (s egyúttal a vízválasztóra), hanem az a különös tény is, hogy a
„magyar- és nemzetellenes”-séggel vádolt oldal láthatólag teljes őszinteséggel
és meggyőződéssel gondolja és állítja, hogy a vele szemben álló nacionalisták
azok, akik mindenféle „papolásuk” ellenére a magyarság ellen vannak. Itt nyer
látható igazolást kiinduló tételünk, hogy a törzsek közötti ellentét legfőbb
forrása nem a magyarságuk különbözősége (eltérő „mértéke”), hanem a
magyarsághoz, nemzethez való eltérő viszonyulásuk. Mindkettő – legalábbis
ritka kivételektől eltekintve – a magyarság, a magyar nemzet teljes értékű
tagjának tekinti magát; csak míg az egyik törzs (benne különösen a szabad
demokraták és szellemi holdudvara) a magyarság sorsát, jövőjét éppen
magyarsága és saját (magyar) érdekeinek hangoztatásától félti, addig a másik
törzs éppen e vonások és érdekek elhallgatásától, háttérbe szorításától. Az
antinacionalista törzs vonatkozásában tehát olyan értelemben beszélhetünk (és
kell beszélnünk) magyar- és nemzetellenességről, hogy törekvéseik
magyarságunk, nemzeti közösségünk egyedi vonásainak, erős érzelmi
kötelékeinek gyengítésére irányulnak, annak reményében (ama meggyőződéstől
vezérelve), hogy a magyarok mint egyének boldogulását jobban elősegíti a
nyitás, az egyetemessé válás, a világba való minél teljesebb beolvadás
(integrálódás).
1
Jegyzetek
Szalay Károly: Karinthy és Trianon. Magyar Demokrata 2003. szeptember. 18., 45. o.
2 Idézi Szalay uo.
3 „A román és a magyar miniszterelnök együtt tolta le a nadrágját, és üzente meg saját szélsőségeseinek:
megcsókolhatjátok a fenekünket. Ha van par excellence román és magyar nemzeti érdek, akkor ez az.” (Medgyessynek
mennie kellett. Magyar Narancs, 2002. december 5. Idézi: Tóth Gy. László, Szembesítés. Magyar Nemzet, 2003. február
15.
4 Mécs Imre: Trianon tűnő árnyai. Népszabadság 2003. június 3.
|