NemzetHír --- Ébredj, Magyar!
Pontos idő
 
 

 

 
 
 

 

 

 

 

 
 L I N K E K
 Bannere


 

Hirdetés

Székely Nemzeti Tanács (SZNT)

 

 

 

 


Hozzáadás a kedvencekhez!

  Ön is lehet cikkíró!
e-mail cím:
nemzethir@citromail.hu
nemzethir@yahoo.com

Az oldal  Mozilla Firefoxban működik optimálisan.

 Kinézeti hibák jelentkezhetnek.
Minden jog fenntartva!
 
Biztosítás (rém)története(i)
Biztosítás (rém)története(i) : Tűzvész, hajótörés, gyilkosság, lopás

Tűzvész, hajótörés, gyilkosság, lopás

  2009.03.23. 12:42


hogyan le­het a kárt legalább részben kivédeni? Jóval az idő­számításunk kezdete előtt találkozhatunk a biztosí­tás első szárnypróbálgatásaival. A korabeli szokások ugyan nem illenek a mai keretekbe, mégis ezekből a régi intézményekből lettek a modern biztosítótársa­ságok.

A hajózás akkor kezdődött, amikor az első ember úszó fatörzsbe kapaszkodva átkelt a folyó túlsó partjára. Évezredeken át vitte a hajó parttól partig a technikát, a gondolatot s a természet szeszé­lyeinek kiszolgáltatott, sebezhető rakományt, az embert. Ő pedig jókor rádöbbent, mit jelent tengerésznek lenni. Az első ismert biztosításokat a tengerre, a hajókra, a hazatérésre kötötték.

„A hajóskölcsön", az ókor és a középkor híres fogalma bizonyít­ja, milyen veszélyes volt hajózni a kalózoktól hemzsegő, viharos tengereken. Ezt a hajóskölcsönt épp fordítva kötötték, mint ma. A bankár vagy a gazdag magánember annyit kölcsönzött a hajó tulajdono­sának, amennyi a hajó és a rakomány értéke volt. Ha a hajó sze­rencsésen befutott, a bankár magas kamattal visszakapta az ősz-szeget, ha baleset történt, a pénz a hajósé maradt. Titus Livius említi, hogy mikor Róma Hannibál ellen harcolt, a kincstár vállalta: kifizeti a római hadiszállítók tengeren szenve­dett kárait. Egy Posthumius nevű szállító a rendelkezést arcátla­nul kihasználva hajótörést rendezett meg értéktelen kacatokkal megpakolt ócska bárkákkal, azután hatalmas összegeket követelt a kincstáron... A csalás a biztosítás ikertestvére: együtt szület­tek.

Suetonius viszont azt meséli, hogy Claudius császár magára vál­lalt minden kárt, ami tengeren megeshetett, és „meghatározott hasznot ígért a kalmároknak". Talán épp Claudius volt a törté­nelem első biztosítási ügynöke. A rómaiak és a görögök nemcsak a vízi, de a szárazföldi vesze­delmek ellen is védekeztek anyagilag. Már ekkor léteztek- a tag­díjakból fenntartott kölcsönös segélyegyletek, amelyek .támoga­tást nyújtottak bajba került tagjaiknak, A temetési egyletek pél­dául valamelyik előfizető halála esetén megosztoztak a költsége­ken.

AZ ÁLLAM FÉLTÉKENY

Biztosítanak a VI. században is. Justinianus császár a hajóskölcsönre engedélyezte a 12 százalékot, holott az átlagos kamat; nem lehetett több hatnál. A IV. század végén befejezett, úgynevezett babiloni Talmud pe­dig így ír a Perzsa-öbölben folytatott hajózásról: „A tengerészek megállapodhatnak egymás közt, hogy ha egyikük elveszti hajó­ját, másikat építenek neki. Ha valamelyikük saját hibájából vesztette el, nem kötelesek erre. Ha olyan messzire ment, ahová hajóval nem szokás, 'akkor sem." A Talmud nem feledkezett meg a karavánokról sem. A szamár­ hajcsárok kötelezettséget vállaltak, hogy új szamarat szereznek annak, akié elhullón, ellopták, vagy vadállatok falták föl. A korai középkor és a barbár betörések idején az emberek vízen és szárazon egyaránt biztosítani akarták magukat. A korabeli utak minden szempontból kockázatosak, emberre és portékára nézve egyaránt. Hol vannak már a biztonságos római kereske­delmi főútvonalak! Az emberek mégis sokat utaznak. A közép­ kori kalmárok rendszeresen találkoznak a híres vásárokon, ke­resztül-kasul utazzák Európa). A szállítmányok biztosítására já­radékot fizetnek a földesurak, akiknek földjein átkelnek, azok­nak pedig gondoskodniuk- kell a biztonságukról, ráadásul ki kell fizetniük a hűbérbirtokon elszenvedett veszteségeket. Persze a dolgok nem mentek mindig törvény szerint, és akadt jó
néhány báró, aki alkalmanként átvedlett útonállóvá.
VII. Balduin Flandriái grófot annyira méregbe hozta a vállalt kő-telezettségek ily mérvű semmibevétele, hogy Bruggében a piac közepén üstben elevenen megfőzetett néhány rablólovagot... A középkorban a céhek és konfraternitások betegség és tűzvész esetén adományokból segélyezik a rászorulókat. Azután megjelennek a céhek, amelyek lassanként szert tesznek J kiváltságokra. Joguk van megállapítani az árakat és béreket.] ellenőrizni a súlyokat és mértékeket. Igyekeznek megszerezni a kereskedelmi monopóliumot, végül törekvéseik egyre-másra RU-1 keltik az uralkodók gyanakvását. Nagy Károly császár például] megtiltja, hogy az egyleti tagok „akár hajótörés vagy tűzvész < vén" esküt tegyenek. A keresztes hadjáratok korában megélénkültek a kereskedelmi kapcsolatok. A templomos lovagok, a középkor nagy bankárja is kölcsönöztek pénzt. A rend párizsi pénztárkönyvében bői találkozni olyan szerződésekkel, amelyek a hajóskölcsönre emlékeztetnek. Mindennel foglalkozott az érdekes szervezel,! amelynek két fontos bankszervezete is működött, Párizsban és f Londonban. Történetük tragikus vége közismert: Szép Fülöp] francia király 1307-ben ocsmány pert indított ellenük, és ötven­négy vezetőjüket máglyára küldte. A gazdaságtörténet állandó jelensége, hogy az államok féltékenykedni kezdenek a pénzügyi szervekre. Láttuk, hogy viselkedett Nagy Károly a céhekkel szemben. Ugyanez történik, amikor} a német kereskedők Hanzája jelentős kiváltságokkal bíró szövet- } seggé izmosodik. A Hanzának olyan politikai befolyása volt, \ hogy még abba is beleszólt, ki üljön a dán trónra. Ez a korát megelőző kereskedő-, pénzforgalmi és biztosítótársaság részben J a tengeri veszedelmekből gazdagodott meg. Katasztrófa esetén a < kártalanítási összeget az egyéni tagdíjfizetéseken és kollektív; hozzájárulásokon alapuló, gondosan kidolgozott rendszerben fizették a kárvallottnak. A csalásoknak szigorú rendszabályokkal igyekeztek elejét venni.: A Hanza hatalma természetesen fölkeltette a szuverén államok ' gyanakvását és fokozódó ellenállását. A XVI. században a szer-' vezet hanyatlásnak indult. A kereskedelmi vonalak áttelepültek az Atlanti-óceánra az Újvilág felé, s ez elősegítene az északi szövetség szétesését. A történészek máig nem döntőnek el, mikor kelt az első, biztosí­tásról szóló tengerészeti szerződés. Valószínűleg a Consolat de mar (Tengeri konzulátus) című gyűjtemény volt ez. Ez a mű olyan tengeri garanciákat emleget, amelyeket már a görögök és rómaiak is elismertek. Kétszáz évvel később, 1435-ben, a Tengeri konzulátus kiegészítésére megjelennek a barcelonai rendelkezé­sek. A hajózási szerződések első törvénygyűjteménye egyebek közt tiltotta a hajóskölcsönök halmozását, és óva intett az esetleges visszaélésektől. A biztosítók és biztosítottak érdekében fel akart számolni „minden csalást, visszavonást és villongást, ame­lyet a hajók és portékák, holmik és ingóságok biztosítása okoz­hatna". Más szerzők véleménye szerint a biztosítás Portugáliában szüle­tett: I. Ferdinánd (1367-1383) király vezetett be bizonyos kőtele­ző, kölcsönös biztosításfélét. Még mindig a XIV. században vagyunk: 1310-ben Flandria gróf­ja a bruggeiek kérésére engedélyezi egy biztosítási kamara létre­hozását, amellyel a kalmárok biztosíthatják a tenger veszélyei­nek kiszolgáltatott portékájukat. Itáliában genovai és firenzei kalmárok kereskedelmi naplói 1418-tól 1417-ig többször említik a tengeri biztosítást. Egyébként maga a biztosítás szó (assecuratio) is ugyanebben a században jelenik meg először egy szerződés címlapján.

IDŐ, HAJÓ" ÉS PÉNZ

Franciaországban 1500-ban, Rouenban adták ki az első gyűjte­ményt, amely a biztosításról is szólt: A tengeri kereskedők kala­uzát. Ez a kikötői szokások összefoglalása volt. Térjünk azonban vissza a XII. századhoz és egy rendkívüli asszonyhoz. Szerelmi bonyodalmai nem akadályozták a szép, von­zó, művelt Aquitániai Eleonórát, hogy közügyekkel foglalkoz­zék. A szépasszony meglehetősen rossz házasságot kötött az iste­nes és unalmas VII. (Szent) Lajos francia királlyal, majd 1152-ben elvált tőle. Nemcsak szerelmes tud lenni, hanem tud ítélni és törvényt tenni is. Mielőtt még az angol trónra emelte volna a Plantagenet-házbeli II. Henrikkel kötött második házassága, remek bizonyságát adta éles elméjének. Oléron szigetén tartózko­dott, ahol a híres bordói vörösbort szállító kereskedelmi hajók találkoztak. A válófélben lévő Eleonóra otthon érzi magát a szi­geten, az aquitániai hercegek birtokán. Nem tétlenkedik, hanem fején koronával, „szeretett szigetünk nevében, hogy a törvényt, szolgáljuk", törvényt tesz a tengeren. Bár a maga nemében nem az első volt az Oléroni tekercs, mégis túlélte a századokat. A nagy jogásznő ugyanis mindenre gondolt. A hajóskölcsönre vonatkozó egyezményeken kívül rendeletekkel szabályozta a matrózok feladatait, táplálékát, fizetését és büntetését. Külön rendelkezett arra az esetre, ha a kormányos önhibájából veszti el hajóját: ezért fejvesztés jár. A híres Oléroni tekercset a svéd Visby város kereskedő urai 1505-ben az úgynevezett visby-i vagy götlandi tengerjogi tör-, vénykönyv részévé tették. Eleonóra asszony első írásai ugyanis gyakorlatiasak voltak, és a korabeli hajózási technika tökéletes ismeretében készültek, természetes hát, hogy az Észak, a Hanza is átvette. Aquitániai Eleonóra már nem érte meg, mikor halála után pon­tosan harminc évvel az egyház, amely gyűlölte az uzsorát és az uzsorásokat, fölemelte szavát a hajóskölcsön ősi szokása ellen. 1234-ben IX. Gergely pápa megtiltott minden tengeri vagy szá­razföldi szállítmányozásra vonatkozó, magas kamatra adott köl­csönt. Ezzel meghúzták a lélekharangot a hajóskölcsön fölött, amelynek kamatai ekkor már a harminc százalékot is elérték. Néhány elszánt ember igyekezett megkerülni az akadályt, és el­altatni az egyház gyanakvását. Kitalálták a színleges adásvételi szerződést, amelyben „fent nevezett személy vállalja, hogy kifi­zeti az árat, de csak akkor, ha a rakomány nem érkezik még a ki­kötőbe. Ma a hajó épségben visszatér, az adásvétel semmisnek tekintendő. Az eladó kamatot fizet a vásárlónak, amelyet az semmilyen esetben sem köteles visszatéríteni." Ez épp fordítottja volt a korábbi hajóskölcsönnek. A hajótulaj­donos nem követelhette, hogy azonnal fizessenek neki bizonyos összeget, erre, mint kártalanításra, csak balesetnél volt kilátása. Az új módszerből nő ki a modern biztosítás elve. Bár az ősi ha­jóskölcsön összeforrt a szokásokkal, a pápai tilalom mélyen megrendítette az addig alkalmazott módszert. Nem véletlenül: a korszerűbb (legalábbis a római időknél korszerűbb) pénzforgal­mi fogalmak szerint fölösleges volt a bankárnak eleve lekötnie a biztosított vagyon teljes összegét. Ha ezt a hajósgazdának a sike­res visszatérésig kölcsönadta, pénze mozdulatlanul „hevert", amíg ki nem derült, hogy fehér vagy fekete... Ez pedig néha sok-sok hónapig eltartott, s a világ egyre gyorsabban forgott. Az idő pedig pénz.

A genovai és firenzei bankárok tehát fejtetőre állítják a régi hajóskölcsönt, és újfajta szerződést agyainak ki: ezentúl a hajótu­lajdonosok előlegeznek a bankárnak, .aki kötelezi magát, hogy balesetnél fizeti veszteségeiket. Ha a hajó szerencsésen befut, az előlegezett pénz (mai nyelven a biztosítási díj) a bankáré. Ettől kezdve az új szerződés minden hajózási szabályzatban szerepéi. A szerződő felek megegyezését jegyzői okirat szentesíti. A legré­gibb, amelyet ismerünk, 1347-ben kelt.

A módszert olyan jónak tartották, hogy Franciaország, Itália, Spanyolország, Flandria, Portugália és Anglia majdnem egy idő­ben bevezette. A jegyzők közreműködésével új foglalkozás szüle­tik, a biztosítóké. 1393-ban egy genfi jegyző egyetlen hónap alatt több mint nyolcvan biztosítási szerződést kötött. A XVI. században felvirágzik a gazdasági élet. Lyon lesz a fran­cia királyság pénzügyi fővárosa, ahol a biztosítók versengenek a messze földön híres genovaiakkal és firenzeiekkel.

A HIDEG BUROKRATA

Országonként és rendszerenként hol engedélyezik, hol tiltják a biztosítást. A Németalföldön, 1544-ben a híres V. Károly császár törvénybe foglalja. (Nemhiába volt lekötelezve a Fuggeroknak.) Negyedszázad múlva Álba herceg betiltja, úgymond az esetleges visszaélések-miatt. Pedig hát eleve azért küldték oda, hogy a németalföldi felkelést elfojtsa: sikerült is tönkretennie az addigi gazdasági virágzást. Nemsokára azonban II. Fülöp az Antwerpe­ni rendeletekben ismét engedélyezte. Antwerpenben nemzetközi kereskedelmi és biztosítási tőzsde létezett, Fülöp pedig Angliá­val szemben a Hanzát akarta támogatni. Alighogy a biztosítások életbe lépnek, persze kezdődik a szélhámoskodás is. 1570-ben, amikor a Biscayai-öbölben levontatnak a zátonyról egy szeren­csétlenül járt hajót, fölfedezik, hogy a szerződésben leírt állítólagos kelmerakomány közönséges kavicsokból áll! Azonnal paran­csot adnak, hogy az alkuszt és a hajó gazdáját kössék fel. II. Fülöp viszont a biztosítást csupán taktikából támogatta, nem pénzügyi éleslátásból. Jellemző: „Hogy elejét vegyük a visszaélé­seknek, csalásoknak és vétkeknek, amelyeket életbiztosítások ürügyén elkövetnek ... valamennyit betiltottuk, lévén, hogy a közjóra károsak, ártalmasak és rossz példát adnak ..." Évszáza­dokba telik, mire az életbiztosítás polgárjogot nyer... Egyébként a botrányos csalásoknak mindenfelé igyekeznek ele­jét venni. 1582-ben Angliai Erzsébet felállít egy bíróságot, amely késedelem és fizetség nélkül" ítélkezik a tengeri biztosítás vitás eseteiben, amelyeket addig gyakran baráti alapon simítottak eL A bíróság a XVIII. század végéig létezett. A világuralomra törő V. Károlynak, akinek birodalma magában foglalta Spanyolországot és Flandriát, Ausztriát és Németorszá­got, jó oka volt, hogy a hatalmas birtokain járó kereskedőkara­vánokat védje. Ő iktatta törvénybe elsőnek a szárazföldi egyezményeket, a „földön vagy édesvizeken járó-kelő népek" biztosí­tását.

Franciaországban a sokat emlegetett bíboros, Richelieu kettő­zött erővel buzgólkodik a tengerészet létrehozásán, és a biztosí­tók nagy megelégedésére fölfejleszti a távoli vidékekre irányuló kereskedelmet. Utóda ezt a jól felfogott nagyhatalmi politikát folytatja: Mazarin, eredeti nevén Mazzarini, a pompakedvelő prelátus és nagy­vonalú mecénás gazdasági téren ugyanúgy sikeres miniszter volt, akár a politikában. Halála után szemére vetették ugyan, hogy el­hanyagolta a kereskedelmet, a pénzügyeket, főleg pedig a tenge­részetet. Csakhogy ez éppen ellenkezőleg történt. A kardinális tudta, hogy a pénzügyek gyalázatosán állnak, és va­lahogy megpróbált segíteni rajtuk, bármekkora belső ellenál­lásba is ütközött. Honfitársától, az olasz Lorenzo Tontitól kapta az ötletet, aki azért jött Franciaországba, hogy a bíboros szár­nyai alatt próbáljon szerencsét. Olyan társaságot terveztek, amely az emberi élettartamra alapul: több ember összead bizo­nyos összeget, amelyet meghatározott időpontban szétosztanak. A túlélők kapják az elhunytak részét és a felhalmozódott kama­tokat. Mazarin kitűnőnek találta a gondolatot. Vajon beavatta-e hűsé­ges titkárát és intézőjét, az ekkor harmincas éveiben járó Colbert-t? Mazarin 1653-ban hozta létre az első tontinát, más néven túlélési biztosítást, amely feltalálója tiszteletére kapta nevét. Saj­nálatos módon a parlament nem volt hajlandó törvénybe iktatni, nem bízott se a tontinákban, se Tontiban, akit, biztosan nem is tudni, miért, többször a Bastille-ba dugtak. Vélhetőleg ott is halt meg.

Hogy a tontinát hivatalosan elsüllyesztették, megszülettek a ma­gánszervezésű túlélési biztosítások. Leghíresebb volt 1787-ben a Lafarge és a Királyi Biztosítópénztár. A forradalom alatt, 1789 után majdnem mind eltűnt, mert a forradalom nem szerette eze­ket az intézményeket, amelyek „az emberiség helyett a mammont szolgálják, és kiölik az érző szívet, a társadalom egyik alapkövét".Kanyarodjunk vissza 1661-be, amikor Mazarin meghalt. A hal­dokló kardinális melegen ajánlja XIV. Lajos kegyeibe buzgó tit­kárát, Jean-Baptiste Colbert-t, akit a király 1665-ben kinevezte pénzügyminiszternek. 1669-től a tengerészet minisztere. Francia­országnak ekkortájt csak ötven hadihajója és mindössze kétszáz kereskedőhajója volt. Golbert, többek közt, ezt is újjáteremti. A hideg, szenvtelen ábrázatú bürokrata sokak szerint a legsötétebb aljasságra, erőszakra és hitványságra is képes. Ő maga is megtollasodott, de felvirá­goztatta az országot a francia történelem egyik legnagyobb mi­nisztere.

MEGTÁNCOLTATTÁK A FOGLYOKAT

 
NemzetHír-Ébredj...

NemzetHír-Ébredj, MagyarA NemzetHír több mint hír! Böngészd oldalunkat, olvasd híreinket! Látogass meg minket, mindennap, ha tudsz. és ha tetszik az oldalunk, akkor terjesztd is, ahol csak tudod! Segítségedet köszönjük!

 Az oldal tartalma nem kommunista, nem fasiszta, nem neonáci. Csupán nemzeti, hazafias érzelmű és  magyar!

 

 
Szavazó

 

Újratöltve: (Katt a linkre) Ön szerint ki/kik állnak a roma-gyilkosságsorozat mögött?

 
Mondj véleményt
Ki nyeri az EURO 2012-t?

Görögország
Orbán Viktor
Manuel Barroso
Angela Merkel
Manhattan
Soros György 11-esei döntik el
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Társalgó
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Számláló
Indulás: 2006-12-02
 

látogató olvassa a lapot.

 
Admin
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

 

 
Egyéb hasznos linkek.
 
SMS hírdetések
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?