A XIX. század második felében a modernizálás új cselekvési lehetőségeket kínál a biztosítóknak. Megjelennek a vasutak, új gépek tűnnek fel az üzletekben, egyre tökéletesebbek a gáz- és olajmotorok. 1890-től tombol a bicikliőrület. 1895-ben megszületik a kerékpáros biztosítási kötvény, de kevesen élnek vele; Hiába történik néhány látványos baleset, amelyeket egyébként leginkább a dühös fiákeresek okoznak, akik ki nem állhatják a közlekedést akadályozó kerékpárosokat. Az első autók megszilárdítják a biztosítók helyzetét. Már 1900 előtt is akadt néhány társaság, amely szerződést kötött a gőz vagy robbanómotoros, iszonyatos zörgéssel közlekedő kocsikra. 1896-ban még csak 426 kocsit tart nyilván, a szajnai prefektúra. Akkor támad nagy felháborodás, amikor a számuk már kétezerre rúg! Bár a városokban óránként tizenkét-kilométer a megengedett sebesség, némelyik automobil a harmincat is túllépi! Kész őrület... vagy boldog idők? Ha hihetünk a statisztikáknak, a fiákeresek és fuvarosok' balesetei évente alig ötven ember halálát okozzák, és- csak kétszázötvenet sebesítenek meg, az autók viszont egyelőre 'még messzire vannak a szomorú rekordoktól. Mégis, egy újságíró nyílt levélben megírja a prefektusnak, hogy „feleségemmel és gyermekeimmel együtt majdnem elgázolt egy lokomotív sebességével vágtázó autós úr... Másokkal együtt én is úgy vélem, hogy az utakon nincs többé biztonság...", majd közli, hogy ezentúl kizárólag revolverrel jár el hazulról, hogy rálőhessen az autósokra...Az autóellenes kampány sokáig eltartott. Még a képviselőházban is interpelláltak, miközben egy miniszter majdnem ott veszett a tragikus Párizs-Madrid autóversenyen. 1908-bán a párizsi jogi kar egyik előkelő jogásza körlevelet intézett az automobilok tervezőihez és gyártóihoz: „Kövessék tanácsomat, változtassanak foglalkozást! Ne gyártsanak többé autót. A vásárlók nem kérnek a halálos és veszélyes
gépezetekből. Hagyják-abba ezt az ipart,- úgysincs jövője..." A régi és új biztosítótársaságok fellendülését azonban nemcsak a megállíthatatlanul szaporodó autók segítették. .
Jean Jauiés, a szocialista párt alapítója 1899. október 25-én húsz évre biztosította magát; a biztosítótársaság az orvosi igazolás ismeretében „kötelezi magát, hogy 50000 frankot fizet nevezett Jaurés úrnak,.." Jaurést 1914. augusztus 31-én meggyilkol özvegyének kifizették az 50 000 frankot. A haladás hétmérföldeseket lépett. Az első világháború után az ifjúkorát élő repülés veszélyei újfajta-alkalmazkodásra serkentettek. Megszületett a legújabb, a iégi veszélyekre" szóló biztosítás, amely szükségessé tette nemzetközi egyezmények kidolgozását. Aki nem megy előre, az hátrál. A civilizáció minden lépése kiszámíthatatlanul veszélyes, ezért, változnak szakadatlanul a biztosítótársaságok, ezért követik egymást, alakulnak és eltűnnek kétszáz éve. Vannak, amelyek ódonságukra büszkén, még ma is
léteznek, az angol Lloydon kívül például a Lajos-Fülöp idejében alapított .francia Conservateur, az utolsó, amely túlélési biztosítást köt. „A tontina egyszerű!" bizonygatja jelmondata, amelyet «feCf*a^tttti'se vonna kétségbe.. Mára felkapott foglalkozás lett a biztosítási ügynöké. Párizsban, a Pajol utcában a Biztosítási Főiskola tanítja a fiatalokat a nagy társaságok védőszárnya alatt az ősrégi mesterségre, és felkészíti az új nemzedéket á kétezredik év problémáira. A Párizsi Biztosítási Egylet kereskedelmi igazgatójának véleménye szerint az atom és az űrutazások karában is képesek fejlődni a biztosítók, hiszen eddig is a nagy gazdasági-ipari találmányokhoz mindig megfelelően tudtak alkalmazkodni
De haladjunk tovább C. P.-nek, azellopott Biztosítás történelme publikációjának gondolatmenetén.
Mi a biztosítás? Nem más mint egy fogadás, a biztosító szakembere pedignem más mint egy „bookmeker”. A biztosító arra fogad, hogy nem lesz kár, a biztosított pedig arra, hogya kára befog következni.Ez látszólag nagyon egyszerű, de, mint már fentebb olvashattuk a spekulációk szövevényes lehetőségét is magában hordozza. Ez teszi lehetővé a biztosítók fejlődését. Pl.Új autók vásárlásakor kötelező a CASCO , lakáshitelt csak életbiztosítás, és lakásbiztosítás megkötésével együtt vehető fel, stb. Ma ott tartunk, hogy a hitelt is kamatos hitelre lehet felvenni. (ugye ismerős nevesítés nélkül is) Nem őrület? Gr. Széchenyiis ebbe zavarodott bele. A „Hitel” –be. De menjünk tovább. Öregkorunk biztosításához ott a nyugdíjbiztosítás, ennek finomított változata az önkéntes és magánnyugdíjpénztár.Tovább sorolva,betegség vagy egészségbiztosítás, a temetés vagy kegyeleti biztosítás (1-2 év és a koporsós temetés luxus lesz)és a legújabb, válság idején a munkahelyek elvesztéséhez a munkanélküliség biztosítás. Megjegyezendő, hogya szolidaritásalapú társadalombiztosítás mögött ellentétes érdekek állnak. Egy adott társadalomnak szociális érdeke a kisebb halandósági mutató, gazdasági érdeke viszont, ha a gazdasági termelésből kiesik (rokkantság, nyugdíjas kor elérése) akkor minél előbb halljon meg.
Most ugorjunk vissza a 1970-es évek elejére:
Pénz biztosítva: Saját árú saját fuvareszköz.
Sok baleset történt a nyersolaj és annak származékainak szállítása során.
Az élő vizekbe, tengerekbe ömlő és a tengerpartokat szennyező anyagok súlyosan károsították az élővilágot.
A Prestige tankhajó utolsó pillanatai.Elpusztult pingvin
A technikai fejlődésnek köszönhetően biztonságosabbá vált a kőolaj-kitermelés, mely túltermeléshez vezetett.Nem volt annyi benzinzabáló autó a világon, amely fel tudta volna zabálni, tehát túlkínálat alakult ki.Az autóipar dinamikus fejlődése, a gyártósorok kapacitásának növelése látszott jó megoldásnak.(A kötelező gépjármű-felelőség biztosítási díjakból extraprofitra lehetett szert tenni.Mára már látszik a végkifejlete, legtöbb autóipari cég válságba került, a biztosító társaságokra nem jellemző) Mivel túlkínálat volt az olajpiacon a szállítás költségei magasok, a nyereség csekély, a tankerek pedig borsos összegekre biztosítva, a biztosítási összeg nagyobb haszonnal kecsegtetett. Tegyük hozzá, hogy a tankerek nagy részét a Lloyd-nál biztosították. Ők nem játszottak kicsiben!
A túltermelési válságot az olajválság oldotta fel:
Az 1973-as olajválság vagy olajárrobanás 1973. október 17-én kezdődött, amikor az OPEC arab tagjait magába foglaló OAPEC (az Arab Olajexportáló Országok Nemzetközi Szervezete) az akkor zajló jom kippuri háború hatására bejelentette, hogy felfüggeszti az olajexportot azokba az országokba, amelyek a háborúban Izraelt támogatják Szíriával és Egyiptommal szemben. Az olajembargó az Egyesült Államokat és nyugat-európai szövetségeseit, valamint Japánt érintette. A kitermelt nyers kőolaj hordónkénti árát rövid időn belül közel négyszeresére emelték. (Itt felhívjuk a figyelmet arra, hogy a biztosítás gyökerei a talmudra vezethetők vissza. Ellenreakció a reakcióra !)
Úgy látszott oka fogyottá válik spekulálni.
Statisztikailag valószínűsíthető csak, hogy 1968 és 1989 között 15 óriás olajszállító hajó rakománya került a tengerbe. 1998-ban viszont már 215 esetet regisztráltak. Ezzel szemben a hírek csak a nagy olajszállító cégek mint pl az Exxon Valdez balesetét, - 1989-ben Alaszka partjainál mint valami teljesen váratlan, és különleges eseményt tárgyalták. A hivatalos történet szerint az ittas kapitány hibája volt a katasztrófa. Ne higgyük el! Valójában, amikor a hajó a partnak ütközött a kapitány, Joe Hazelwood a közelében sem járt a hídnak, hanem a hajó hátsó részében aludta ki magát. Az ember, akire a kormánykereket bízta, a harmadik ember volt a hajón, és sosem futott volna rá a Bligh zátonyra, ha ránéz a Raycas radarra. Csakhogy a radar nem volt bekapcsolva. A Raycas radar üzemeltetése rengeteg pénzbe kerül, így a spórolós Exxon menedzsment úgy döntött, legyen kikapcsolva; és így is volt a balesetet megelőző év során. – Ez Greg Palast tényfeltáró újságírásábólderült csak ki,kb. 15 évvel később.
Az Erika 2000 december 12-én süllyedt el az Atlanti-óceán francia partvidéke előtt. A hajó rakománya, 30 ezer tonna fűtőolaj. A Franciaország partjainál kettétört és elsüllyedt máltai olajszállító hajó szerencsétlenségéért kizárólag a tulajdonos és a bérlők a felelősök. A katasztrófát vizsgáló bizottság felmentette a hajó legénységét és korábban az ügy miatt rövid időre letartóztatott kapitányát.
Vajon mekkora összegre lehettek biztosítva a tankerek?
Az olajválság és stagfláció évtizede
(Részlet:Mindentudás Egyeteme )
Az olaj árának megnégyszereződésével 1974-ben kitört az olajválság, amely jelentős jövedelem-redisztribúciót jelentett a világ olajimportőreitől az olajexportőrök felé, de különösen az OPEC irányába, ahol a fogyasztás hagyományosan alacsony és a megtakarítási ráta magas.
(Ennek köszönhetően valósul meg a dubaji álom luxus, pálmaalakú műsziget, síparadicsom műhóval stb.) Ugyanakkor a pénzügyi rendszer fejletlen, nem utolsósorban azért, mert az arab országokban nagyon erős Korán hatása. Az olajválság eredményeként visszaesett a világkereskedelem, világgazdasági válság alakul ki, ami különösen a fejlődő országokat sújtotta. A fejlett országokban ugyanakkor nagymértékű pénzügyi és bankkrízisek alakultak ki. Anglia az olajválság előtt esett át egy hitelezési válságon, és csak az ún. mentőcsónak-akció mentett meg mintegy harminc másodlagos hitelintézetet a fizetésképtelenségtől. Ezt követően az infláció 25 százalékra emelkedése miatt a gazdaságpolitika letért az évtizedek óta adoptált keynesiánus útról és áttér a monetarizmusra. A második olajsokk idején 1978 és 1980 között az OPEC az olaj árát megduplázta, ami mély válságba döntötte az iparosodott országokat, megemelte a kamatszínvonalat, és nagymértékben hozzájárult azokhoz az adósságválságokhoz, melyek a következő két évtizedben a fejlődő országokat sújtja
Mintha csak 2008-ról fogalmazódtak volna meg a mondatok! Az olaj szót le kell cserélni a hitel szóra.
NemzetHír-Ébredj, Magyar! A NemzetHír több mint hír! Böngészd oldalunkat, olvasd híreinket! Látogass meg minket, mindennap, ha tudsz. és ha tetszik az oldalunk, akkor terjesztd is, ahol csak tudod! Segítségedet köszönjük!
Az oldal tartalma nem kommunista, nem fasiszta, nem neonáci. Csupán nemzeti, hazafias érzelmű és magyar!