Közélet : Lex Mol: 2011-ben több mint 400/l |
Lex Mol: 2011-ben több mint 400/l
2010.12.31. 14:31
Bizonyára sokan emlékeznek a Lex Mol (OMW, Mol, orosz tulajdoni hányad pro és kontra)körüli hercehurcára, amiért azért volt állítólag szükség, hogy kordában tartsák az üzemanyagárakat. Nos hát mit mondjunk erre? A nyáron Putyin még azért fedte meg Orbán Viktort, hogy az orosz 49%-s tulajtonlással nincs beleszólásuk a Mol üzemanyagáraiba! Kérdés, hogy akkor ki szabja meg a hazai benzin és gázolajárakat, ha még az orosz tulajdonos sem szólhat bele. Íme a 2011-es előrejelzés benzin ügyben, de ki szól bele és miért annyi az ennyi, miért Magyarországon a legdrágább?
Az MTI által megkérdezett szakértők különböző üzemanyagárszinteket jósoltak 2011-re, abban viszont egyetértettek, hogy a következő évben tovább nő az üzemanyagok ára. Egyes elemzők 400 forint fölé várják a benzin literenkénti árát.
Az üzemanyagok drágulása nem érheti meglepetésként a fogyasztókat, mivel az elmúlt évben is jelentősen emelkedett az áruk: idén januárban a 95-ös átlagára még csak 317 forint volt, a gázolajé pedig 297 forint. December közepén a benzin literenkénti átlagára már 357-358 forint volt, míg a gázolajé 345 forint.
Az MTI által megkérdezett szakértők szerint 2011-ben - az idei évhez hasonlóan - folyamatosan araszolnak majd felfelé, 2-4-6 forintos lépésekkel az üzemanyagárak. Természetesen lesznek olyan hetek is, amikor árcsökkentést jelent be a Mol, ám mivel nem vonhatja ki magát a nemzetközi folyamatok alól, tartania kell a lépést az emelkedéssel. Az elemzők között megoszlott a vélemény az emelkedés üteméről, van, aki "csak" 375-380 forintos benzin- és 365-370 forintos gázolajárat jósol, míg mások szerint egy év múlva 390-410 forint is lehet a 95-ös benzin átlagára, és ehhez hasonlóan fog emelkedni a gázolajé is.
forrás : origó.hu
Intézményesített rablás: Nálunk legdrágább a benzin
Benzinárak
- Magyarország 354 Ft
- Szlovákia 348 Ft
- Szlovénia 343 Ft
- Ausztria 327-350 Ft
- Horvátország 320-335 Ft
- Lengyelország 310-325 Ft
- Szerbia 310 Ft
- Csehország 296 Ft
- Bulgária 290-310 Ft
- Románia 298 Ft
- Ukrajna 196 Ft
(Forrás: MTI, benzin.sk, holtankoljak.hu)
Nézzük mit is fizetünk meg egy liter üzemanyag tankolásakor, hogyan épül fel a benzin 360Ft-os literenkénti ára.
Termelői ár: 29% -> 104,4Ft
Magyarországra két helyről jön az üzemanyag, a MOL Százhalombattai, valamint az OMV ausztriai finomítójából. Ausztriában valamivel olcsóbban állítják elő az üzemanyagot, így szállítva nincs nagy eltérés a két finomító ára között. Minőségben sincs különösebb eltérés, azonban a százhalombattai egy modernebb finomító (Más forrás szerint benzin esetében ez a szelet 37%, gázolaj esetében 40%)
KKKSZ díj: 1% -> 3,6Ft
Kőolaj és Kőolajtermék Készletező szövetség díja
Nagyker árrés: 5% -> 18Ft
A két finomító árrése hasonló, az árverseny végett: 5-8%
Kiskereskedelmi-árrés: 6% -> 21,6Ft
A különböző kutak közti ár nagyrészt ettől az árréstől függ. Az árrés mértéke függ attól, mekkora bevételre számíthatnak a shopból
Áfa: 20% -> 72Ft
A kifizetett összeg egy ötöde áfa formájában tisztán az államkasszába vándorol
Jövedéki adó: 39% -> 136,5Ft
Ezzel a tétellel a benzin árának 59%-a megy a közösbe (?) (Más forrás szerint benzin esetében 34%-ról, gázolaj esetében 29%-ról beszélhetünk)
Jól látod: 212,4Ft kerül az állam számlájára minden egyes liter benzin után, vagyis egy átlagos személyautó megtankolásakor több mint tízezer forintnyi adót fizetsz az állambácsinak.
20 éve történt
20 éve volt egy igen durva áremelés, ekkor a taxisok lebénították három napra az egész országot. Nem akármilyen áremelésről volt szó, a benzin esetén 65, a gázolajnál még drasztikusabb, 90 százalékos drágulásról. Ráadásul a délutáni sajtótájékoztatón azt közölték az illetékesek, hogy már aznap éjféltől életbe lép az emelés, amely után a 86-os oktánszámú benzin 56 forintba kerül majd, a 92-es 59, az ólommentes 61, a 98-as benzin pedig 62-be, míg a gázolaj 42-45 forintba.
Végül mindkét oldala elfogadta a literenkénti 12 forintos kompenzációt. Az országba újra életet lehelő megegyezés azonban mást is tartalmazott, január 1-jétől eltörölték az üzemanyag állami árszabályozását. Márpedig a piac liberalizálása következtében az 1991-es év üzemanyag-áremeléssel köszöntött az országra, 60 forint körüli literenkénti benzinárral, ami onnantól kezdve csak egyre tovább emelkedett…
Az utóbbi 10 év
A benzinár az utóbbi tíz évben 65%-kal, a gázolajár pedig közel 70%-kal emelkedett, vagyis literenként 136-137 forintos drágulást tapasztalhattunk
Bár nominális értelemben rekordmagas üzemanyagárakról beszélhetünk, a 2000 eleji árakon számolt reálérték alapján 2000-2001-ben, valamint 2006-ban (a gázolaj esetében még 2008-ban) is magasabb benzin és gázolajárakat tapasztalhattunk. Az utóbbi másfél évben jelentősebb jövedéki adó emelésekre is sor került, de a benzin és gázolaj reálértéken nézve még mindig a 2000-es évek elején tapasztalt szintek közelében tartózkodik.
2009. július 1-től a jövedéki adó emelése mellett az ÁFA a korábbi 20%-ról 25%-ra emelkedett, majd 2010. januártól újabb jövedéki adóemelés sújtotta a fogyasztókat. A benzin és a gázolaj kiskereskedelmi ára mindezek hatására most hozzávetőlegesen 10%-kal magasabb, mint adóemelések nélkül. Amennyiben a jövedéki adóemelésekre és az ÁFA emelésre nem került volna sor, úgy a benzin literjét nagyságrendileg 34, a gázolaj literjét pedig nagyságrendileg 28 forinttal alacsonyabb áron tankolhatnánk.
Hegylakok.hu
Csendben zárta le Brüsszel a lex Mol és az aranyrészvény ügyet
Ahhoz képest, hogy hosszú időn át lázban tartotta a hazai szakmai közvéleményt, méla csendben múlt ki tavasszal a lex Mol és az aranyrészvények ügyében hazánkkal szemben indult kötelezettségszegési eljárás. A Bizottság áprilisban előbb az aranyrészvények, majd májusban a lex Mol ügyében indított procedúrát is lezártnak nyilvánította, anélkül, hogy erről külön tájékoztatták volna a sajtót. Az akta kurta-furcsa lezárása egyes megfigyelőkben megerősíti azt a gyanút, hogy a Mol-ra szemet vető, de a fúziós vizsgálat során tervével kudarcot valló OMV kavarása lehetett az eljárás fő mozgatórugója
|